[REVIEW] The Outer Worlds op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 15 jun 2020

The Outer Worlds is een game die eind vorig jaar uitkwam. Het is een titel die gemaakt is door Obisidian, die we voornamelijk kennen van Fallout: New Vegas. De game werd destijds zeer goed ontvangen. Toen werd al duidelijk dat hij op de Nintendo Switch zou gaan uitkomen. Oorspronkelijk was het het plan om dat in maart te doen, maar door de crisis werd dat wat uitgesteld. Nu, na een paar maanden is de game alsnog beschikbaar op de Nintendo Switch.

The Outer Worlds neemt je mee naar een nogal aparte wereld. Het is een wereld die zich afspeelt in de toekomst, maar dan wel in een toekomst zoals die in de jaren zestig zou worden bedacht. Je begint de game met je eigen gemaakte personage die wakker wordt na een cryo sleep en terecht komt in een avontuur die je tientallen uren bezig houdt. Het is een game die redelijk wat weg heeft van Fallout, maar tegelijkertijd ook wel zijn eigen smoel heeft. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Groots avontuur in The Outer Worlds

The Outer Worlds is een lekker groot avontuur. Het is vergelijkbaar met Fallout en Skyrim in de zin dat het een game is die je uitnodigt om naar plekken te gaan die je normaal gesproken zou overslaan. En overal valt wel iets te ontdekken of te zien. En dan heb je nog de diverse grote locaties om te bezoeken. Wanneer je een game wilt hebben om je een tijd zoet te houden, dan heb je aan deze een goede.

Verschillende manieren van spelen

Net als bij de verschillende Fallout-games is The Outer Worlds een game die je op verschillende manieren kunt gaan spelen. Terwijl je het avontuur meemaakt, leer je verschillende vaardigheden, waardoor je een andere stijl aanleert. Ik ben een speler die het fijn vind om sneaky naar een vijand toe te sneaken en vervolgens met mijn melee-wapens er flink op los te gaan. Maar je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van zware wapens en met veel kogels je vijanden af te maken. Door de verschillende stijlen is het daarmee ook een game die makkelijk voor een tweede keer gespeeld kan worden.

The Outer Worlds
Je kunt alle kanten op

Framerate is in orde

Kijken we naar de technische kant van The Outer Worlds, dan zien we eigenlijk twee kanten in de Nintendo Switch-versie. De eerste kant is positief. De framerate zit op de 30 fps, wat eigenlijk niet heel erg spannend is, maar wel stabiel is. Dat is zeker fijn wanneer de actie los komt. Dan wil je niet dat de framerate alle kanten op gaat. Dus op dat punt is de game in orde.

Framerate is in orde

Visueel is The Outer Worlds zeer matig

Maar buiten dat is The Outer Worlds technisch ondermaats. Ten eerste zie je dat gelijk aan de graphics van de game. Nu weet ik dat de Nintendo Switch niet de meest krachtige spelcomputer is en dat je bepaalde consessies moet doen. Maar waar games als Overwatch en The Witcher 3 er gewoon iets naar beneden is geschroefd, daar is dit gewoon ondermaats. Alles ziet er wazig uit en alsof je de game in een zeer lage resolutie speelt. Zeker wanneer je een andere versie gewend bent, is het gewoon pijnlijk om te zien. Hierdoor nodigt het niet altijd om omgevingen te gaan verkennen, terwijl dat toch een fijn punt is van de game.

Op vele momenten niet zo mooi

Laadtijden…

Eén van de dingen die The Outer Worlds al in de originele versie had, was lange laadtijden. Nou, in deze Nintendo Switch-port is dat eigenlijk nog en tikje erger geworden. Dit is echt zo’n game waarbij laadtijden er voor zorgen dat je je smartphone bij pakt om de tijd te doden. En dan heb je je huiswerk niet goed gedaan. Ik vind het knap dat de port is uitgebracht, maar wellicht is dit nou net zo’n game die te hoog is gegrepen voor de spelcomputer.

The Outer Worlds is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.