Daniel Koster
Daniel Koster 16 dec 2015

Review van Star Wars: The Force Awakens; de film die aan alle verwachtingen voldoet

Het is enkel diegene die letterlijk onder een steen leeft ontgaan dat de nieuwe Star Wars film vanavond in première gaat. Wij hadden echter de eer om Star Wars: The Force Awakens al wat eerder te mogen zien. En uiteraard hebben wij onze ongezouten mening voor je klaarliggen. Want het is natuurlijk maar de vraag of de film aan de hoge verwachtingen voldoet. Waar episode zes eindigde met het overlijden van Darth Vader en het einde van de emperor zou deze film na deze gebeurtenissen afspelen. En laten we je alvast gerust stellen, dit doet-ie op meesterlijke wijze. Wij zullen je vertellen waarom!

Het verhaal

Eén van onze grootste vrezen was dat het verhaal zou tegenvallen. Teveel nieuwe karakters bijvoorbeeld, of juist te weinig. Of dat het verhaal te traag was, of juist te vol gepropt zat met allerlei nieuwe verhaallijnen. Gelukkig is dit niet het geval. De film bouwt met een van begin tot eind met een simplistische, doch enerverende verhaallijn voort op de oudere films en sluit zo goed aan op de hele Star Wars reeks. De nieuwe karakters worden perfect aangevuld door wat bekende gezichten van vroeger. Het verhaal is grappig, maar bevat niet teveel grappen en wordt niet flauw. Het verhaal is spannend, maar kent ook de magie waar Star Wars om bekend staat. Met de afwisseling van al deze aspecten is de film wat je van een Star Wars film verwacht; spannend, grappig, enerverend, boeiend en iets dat je vanaf minuut één in zijn greep heeft. Wow!

De computer-generated imagery (CGI)

Met CGI wordt alles aangeduid dat in de film door middel van computers tot stand is gebracht. En dat is bij een film als Star Wars veelvuldig het geval. Waar dit wel eens wil leiden tot een film die té gefabriceerd lijkt (zoals bij Avengers: Age of Ultron ietwat het geval was), is dit met Star Wars totaal niet het geval. De eerste scène bevat meteen allerlei oude gevechtsschepen die niet van echt zijn te onderscheiden. De werelden zien er prachtig uit, de gevechten die aan de sterrenhemel plaats vinden ook en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Niets oogt nep of gemaakt en de CGI is bijna niet van het echte te onderscheiden. Wij waren zwaar onder de indruk!

Het acteerwerk

We kennen de Anakin Skywalker van de tweede en de derde films nog wel. En dan vooral de tweede. Het acteerwerk was niet op zijn best om het maar zacht te stellen. En zonder teveel te verklappen zijn er ook in dit nieuwe deel van de Star Wars saga weer nieuwe personages toegevoegd. Hun prestaties zijn echter goed en ze nemen je hierbij met het spannende avontuur bij de hand. We weten allemaal dat Harrison Ford weer in de laatste film van Star Wars meedoet, maar deze nieuwe acteurs doen zeker niet aan hem ten onder. Een indrukwekkende prestatie is het zeker te noemen, van zowel de nieuwe als de wederkerende acteurs!

Verdict

Je hebt het al wel door, wij zijn reuze enthousiast over de nieuwste Star Wars film. Het is lastig om ‘m door de CGI van deze film met de oudste trilogie te vergelijken, maar beter dan de nieuwere trilogie is-ie zonder twijfel. En is het ook met het verhaal een goed beginpunt voor de nieuwe trilogie. Van het acteerwerk tot de prachtige landschappen, het gebruik van CGI en de verhaallijn; het klopt allemaal als een bus. Het enige wat nu nog resteert is voor jou om Star Wars: The Force Awakens te zien en dan weer met een wee gevoel uit te kijken naar de volgende film in de reeks. Tip; check ‘m in een Dolby Cinema of iMax bioscoop bij jou in de buurt voor de optimale ervaring. Enjoy!