[REVIEW] Watch Dogs Legion: een game waarin veel is te doen

Games Jelle van Es 28 okt 2020

Watch Dogs Legion is een game die echt alweer een paar jaar geleden is aangekondigd en volgens mij eigenlijk eind vorig jaar moest komen. Vervolgens ging de game naar de zomer van dit jaar om uiteindelijk deze week uit te komen. De reis was lang, maar soms is geduld een schone zaak.

Watch Dogs Legion is het derde deel in de reeks, maar je hoeft geen kennis te hebben van de andere twee games. De titel neemt je mee naar de nabije toekomst, waarin het dagelijkse leven door middel van camera’s en drones flink in de gaten wordt gehouden. Jij bent daarbij onderdeel van Dedsec, een soort elite hackers die niks wilt weten van deze inmenging. Het gaat echter vreselijk mis wanneer een andere groep genaamd ZeroDay in Londen verschillende bommen af laat gaan en Dedsec daarvoor schuldig wordt gehouden. In de game ga je op zoek naar antwoorden, terwijl je tegelijkertijd het ook opneemt tegen criminele organisaties. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Londen als setting is tof

Er was een tijd dat ik bijna elke maand afreisde naar Londen voor werk. Maar met corona zit dat er niet meer in. Wat dat betreft is deze digitale versie van Londen in Watch Dogs Legion echt top. De stad is niet precies op schaal nagemaakt, maar je zult zoveel punten in de stad herkennen terwijl je er door heen rijdt en loopt. Zodoende kun je in de game echt een mooie digitale reis maken naar de wereldstad, die eigenlijk niet heel vaak in een game op een goede manier is verwerkt.

Watch Dogs Legion
Los in Londen (Afbeelding: Ubisoft)

Verhaal zowaar de moeite waard

De voorgaande Watch Dogs-games kon ik qua verhaal niet heel erg waarderen. Hoewel de setting van Londen die onderdrukt wordt door een totalitair regime een beetje overdreven is, is het verhaal wat er achter zit best wel goed. Er zijn duidelijke badguys in Watch Dogs Legion verwerkt, die niet schuwen om bruut geweld te gebruiken. Ook qua taalgebruik kan ik het wel waarderen dat er hier en daar er grof wordt gesproken. Dat past in de harde wereld van de game. Zodoende heb ik een behoorlijke tijd met de verhaalmissies doorgebracht.

Watch Dogs Legion
Het begint hier (Afbeelding: Ubisoft)

Genoeg te doen

Maar tegelijkertijd is Watch Dogs Legion een typische open wereld game van Ubisoft. En dat betekent dat er van alles en nog wat te doen is. Overal in de stad is wel iets gaande en wanneer je je oren en ogen open zet, is er altijd wel iets dat je op je to-do-lijst kan zetten. Zo zijn er in de verschillende wijken diverse plekken waar jij jouw stem kan laten horen. Denk daarbij aan het fotograferen van bewijs dat de onderdrukker (Albion) met allemaal smerige zaken bezig is, het uitschakelen van bepaalde servers die valse informatie verspreid en ga zo maar door. Verder kun je op diverse punten credits vinden waarmee jij de mogelijkheid krijgt om upgrades voor jouw personages te kopen en zijn er nog diverse kleine zijmissies. Wanneer je een game zoekt waar je echt veel tijd in kwijt kan, dan zit je bij deze aan het juiste adres.

Watch Dogs: Legion
En in december komt er ook nog een multiplayer-modus (Afbeelding: Ubisoft)

Rekruteren van andere personages

Sinds de aankondiging van Watch Dogs Legion is één van de kernpunten dat je de mogelijkheid hebt om in de game elk personage dat je tegenkomt te rekruteren en aan jouw team te voegen. In de praktijk zal ik dat niet aanraden, want voor elke rekruut-actie moet je wel wat werk verzetten. Toch is het concept tof en ga je echt op zoek naar bepaalde personages die jou kunnen helpen in je strijd. Zo zijn er personages die vanuit hun werk makkelijker ongezien op bepaalde plekken kunnen komen en heb je anderen die je voorzien van bepaalde bonussen. Het is dus echt zaak om je team goed uit te breiden.

Watch Dogs Legion
Ga je met deze rakker aan de slag? (Afbeelding: Ubisoft)

Technisch niet heel erg sterk

Hoewel ik over het algemeen vooral veel lol heb gehad met Watch Dogs Legion, is het ook een game die technisch niet heel erg sterk in elkaar zit. Voor deze reviewsessie heb ik twee sessies op de pc gehad en dat ging best aardig. Deze keer heb ik de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld en merkte ik dat het hier en daar wat haperde. De framerate is met name wanneer je in een auto plaats neemt en rondrijdt verre van stabiel. Buiten de wagen om is dit probleem veel minder, maar het is behoorlijk funest wanneer je je in een achtervolging bevindt. Wat dat betreft is het te hopen dat de kracht van de PlayStation 5 dit euvel verhelpt. Anders is de pc-versie van mijn voorgaande ervaringen echt een stuk beter aan te raden.

In beweging soms wat problemen (Afbeelding: Ubisoft)

Watch Dogs Legion verschijnt op 29 oktober op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Daarna komt de game ook uit op de PlayStation 5 en Xbox Series X wanneer die spelcomputers beschikbaar zijn. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.