Review: wil je GTA V spelen? Dan moet je naar een next-gen console overstappen

Om te beginnen: groot fan van GTA V voor de Xbox 360 en PlayStation 3 waren we al. Het spel voelde bijna compleet en was een perfecte toevoeging aan een reeks van memorabele games. Maar de game is onlangs ook voor de Xbox One en de PlayStation 4 verschenen. Uiteraard kun je dan betere graphics verwachten, maar wij vroegen ons af of het spel daadwerkelijk meer toevoegt. Want als je de game al op de Xbox 360 of de PlayStation 3 hebt gespeeld, waarom zou je ‘m dan opnieuw aanschaffen? De kaart is namelijk hetzelfde en de missies ook, dus wat zijn dan de grote veranderingen waarvoor je het ook op de next-gen consoles moet spelen? Wij hebben de nieuwe GTA V gecheckt voor de PlayStation 4, waardoor we je uiteraard kunnen vertellen wat je allemaal kunt verwachten. Als je een next-gen console hebt of twijfelt om er één te kopen is GTA V een must-have. Check it out!

Veranderingen die meteen opvallen

Al vanaf de eerste missie zul je merken dat GTA V een aantal grote veranderingen heeft ondergaan. In de filmpjes tijdens de missies zie je ineens de kleinste details. Het vreemde is wel dat dit ons niet bij elk filmpje opviel, in sommige gevallen lijkt het bijna exact op de graphics van de vorige generatie consoles. Maar buiten de filmpjes merk je direct dat dit een ander spel is. De graphics zijn niet alleen stukken verbeterd, maar de PS4 kan ook dingen weergeven die je niet op de oude versie zag. Zo ligt er hier en daar afval wat rondzwerft en zodra het regent verschijnen er in verloop van tijd overal plassen.

[reviewimg][/reviewimg]

Als je in een auto stapt zijn er ook veranderingen merkbaar. De design van de auto’s is niet alleen gedetailleerder, maar door de glans in de lak en het chroom lijken ze bijna echt. Als je vervolgens gaat rijden merk je dat de auto’s anders reageren dan in de vorige versie. Als je het gas vol intrapt voelt de auto een stuk meer onhandelbaar en tijdens de rit lijken de banden veel realistischer op het wegdek te reageren. Een stuurfout zorgt dus voor dramatischere effecten dan hiervoor, dit komt ook mede doordat het verkeer een stuk drukker is. In het begin zul je dan ook moeten wennen aan de manier waarop de auto’s rijden, maar wij hadden het gelukkig snel onder de knie. Wat je ook vrij snel zult merken is dat er meer verschillende auto’s rondrijden. Deze auto’s zijn overigens ook beschikbaar in de vorige versie, maar die kon je dan alleen in je garage tevoorschijn toveren. Dit geldt overigens ook voor motoren, vliegtuigen en helikopters.

Als je fan van de muziek uit GTA V bent zul je het vast prettig vinden om te horen dat er nog eens honderdvijftig nummers aan de bestaande bibliotheek zijn toegevoegd. De meeste van deze nummers horen weer perfect in het rijtje ‘GTA klassiekers’ thuis. Wat je ook vrij snel zult merken is dat de controller belangrijker is geworden. Zo kun je luisteren naar telefoongesprekken of de politieradio via je controller. En als je inderdaad de politie achter je aan hebt komt er rood en blauw licht uit de voorkant. Dit effect is wel grappig, maar als je net als wij in een donkere kamer gamet kun je je de eerste keer kapot schrikken.

[reviewimg][/reviewimg]

Ook nieuw is

Als je lekker een uur hebt gegamed is het tijd om andere dingen te checken die nieuw zijn. Zoals de veelbesproken first-person modus. Deze stel je net als bij andere camerabeelden in door op de middelste grote knop op je controller te drukken. Vervolgens is alles wat je doet in first-person. Deze optie is ontzettend mooi uitgewerkt en je zult merken dat het niets verandert aan de manier waarop de personen handelen. Zo kun je nu in detail zien hoe Trevor bijvoorbeeld iemand uit een auto rukt. Of wat dacht van het bezoek aan een prostituee.

Als je met het personage over straat gaat rennen vonden wij de first-person modus minder fijn, maar voor het besturen van auto’s, boten en vliegtuigen werkt het erg goed. Het nadeel aan via de first-person modus over straat lopen is dat je vrij veel overzicht mist wat je met een ander camerabeeld wel hebt. Als jij bijvoorbeeld om een hoek klaar staat om iemand te beschieten kun je niet even snel om die hoek kijken zonder in het zicht te staan. Uiteraard kun je hier ook aan wennen, maar dat kostte ons een stuk meer moeite dan in first-person rijden, vliegen of varen.

Rond de kaart zul je ook hier en daar nieuwe dingen tegenkomen. Uiteraard is het meeste hetzelfde gebleven, maar je kunt in deze versie op zoek gaan naar 25 specifieke planten. Als je personage die eet verandert ‘ie in een dier die je kunt besturen tot je het zat bent of dood gaat. Naast de dieren waar je in kunt veranderen zul je rond de kaart ook andere nieuwe dieren tegenkomen, zoals een orca, een haas of een hamerhaai. Deze zien er af en toe zo realistisch uit dat je er bijna een natuurdocumentaire van kunt maken. Sterker nog, die is ook gemaakt zoals je in de video hieronder kunt zien.

Online

Bij GTA V-online kwamen wij in het begin voor een nare verrassing te staan. Je kunt als je een Social Club-account van de vorige versie hebt je online profiel op de nieuwe versie behouden. Simpel gezegd ga je op de PS4 dus verder waar je op de PS3 of Xbox 360 bent gebleven. En aangezien wij bij de oude versie al ver waren leek deze optie ons ideaal. Helaas gaf Social Club aan dat het account gekoppeld was terwijl hier ‘in-game’ niets van waar bleek te zijn. We moesten dus weer starten bij het begin.

GTA V-online loopt wel een stuk soepeler op de nieuwe generatie consoles dan op de vorige. Toch zou je denken dat zoiets als een laadscherm nu maar een paar seconden zou duren in plaats van een paar minuten. De servers zijn wel uitgebreider, waardoor je nu ook met dertig man tegelijkertijd kunt strijden. Alleen komt het niet vaak voor dat een server ook met dertig man wordt gevuld. In de meeste gevallen heb je mazzel als het er tien zijn. Toch zijn de sessies met tien man nog steeds vermakelijk en wij hebben geen moment last gehad van een zogenoemde lag.

[reviewlbl]Conclusie[/reviewlbl]
GTA V op de PlayStation 4 is echt een enorme stap vooruit ten opzichte van de PlayStation 3 of de Xbox 360. Wij hebben het spel meerdere malen uitgespeeld op de Xbox 360, maar de nieuwe versie is absoluut het proberen waard. Natuurlijk kun je het niet interessant vinden om dezelfde missies nogmaals te spelen of rond te lopen in dezelfde kaart. Toch voelt dat vaak niet zo aan. Je hebt gelijk de neiging om alles weer te proberen wat je ook met de oude versie deed. Zo is het vet om missies in first-person opnieuw te spelen en daarnaast wil je de volledige kaart opnieuw ontdekken om te kijken wat er is veranderd.

Als je een groot fan bent van de voertuigen in GTA V kun je beter de nieuwe versie gaan spelen. De voertuigen zien er ontzettend realistisch uit en zo reageren ze ook. Wij reden bijvoorbeeld in de oude versie al graag nutteloos met een auto rond en in deze versie heb je nog meer de neiging om een omweg naar een missie te nemen.

Wij hadden in eerste instantie niet gedacht dat het kon, maar de nieuwe GTA V voelt ook echt nieuw. Het is absoluut een verbetering van de vorige versie die op de vorige generatie consoles al compleet aanvoelde. Iedereen aan wie we de game toonden was onder de indruk van hoe het eruitziet en hoe het speelt.

[reviewlbl]Eindoordeel[/reviewlbl]
Goed: Graphics, besturing, first-person mode, aanbod auto’s, aanbod wapens, veranderingen tussen de oude en nieuwe versie.

Slecht: Graphics filmpjes missies, effecten controler (licht), dezelfde missies als in de oude versie, online werkt nog niet naar behoren.