[REVIEW] XCOM 2 Collection voor de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 9 jun 2020

Uitgever 2K Games besloot een tijdje geleden om een aantal van hun gameseries over te zetten naar de Nintendo Switch. Zo heb je een BioShock-collectie, een Borderlands-collectie en nu dus ook XCOM 2 Collection.

Het aparte aan XCOM 2 Collection is dat het eigenlijk geen collectie is. Het is meer de ultieme versie van XCOM 2. Het is het hoofdavontuur, samen met de War of the Chosen-uitbreiding en een aantal DLC-uitbreidingen. Dat maakt het wel nog een uitgebreid en boeiend pakket, maar ik zou het niet echt een collectie noemen. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

XCOM 2 Collection is technisch ondermaats

De Nintendo Switch is natuurlijk niet de meest sterke spelcomputer, maar je mag wel iets verwachten van een game. XCOM 2 Collection laat wat dat betreft het slechte voorbeeld zien. Laadtijden zijn wat mij betreft echt te lang, de framerate is zeer onstabiel, omgevingen worden niet altijd goed ingeladen en ga zo maar door. Het voelt aan als een product dat nog niet helemaal af is. Gelukkig is het voor een turn-based game voor deze niet heel erg belangrijk. Je neemt namelijk toch de tijd om dingen in de game te doen, maar pijnlijk is het op sommige punten wel.

XCOM 2 Collection
Stilstaand is het allemaal oké (Afbeelding: 2K Games)

Diepgaand

Goed, het is dus geen game die perfect loopt, maar dat is dan ook gelijk het enige minpunt. Voor de rest is XCOM 2 Collection een feest om te spelen. Eén van de fijne elementen daarbij is dat de game diepgaand is. Je hebt constant de keuze uit verschillende missies, waarbij tijd vaak een cruciale factor is. Je hebt simpelweg niet genoeg tijd om alles goed te doen. En daardoor moet je soms lastige keuzes maken. Ook wanneer het aankomt op het opbouwen van je basis zijn er steeds keuzes te maken. Kies je er voor om snel te investeren in nieuwe technieken op het gebied van wapens of ben je meer bezig met het leren kennen van je vijand en op die manier beter voorbereid op het slagveld te komen. Door dit alles is dit echt een diepe game.

Pas op! (Afbeelding: 2K Games)

Veel content in XCOM 2 Collection

En daarbij helpt het dat er veel content in zit. Het originele XCOM 2 was al goed voor tientallen uren uitdaging, maar door War of the Chosen en de verschillende uitbreidingen zit er simpelweg nog meer in. Op die manier is dit echt een game waar je heel wat tijd mee kunt doorkomen. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het een ideale game voor op vakantie zou zijn, maar voor nu is het de perfecte game om mee in de tuin of op het balkon te gaan zitten.

Genoeg missies (Afbeelding: 2K Games)

Variatie in tactiek en vijanden

En elke missie die je speelt is weer anders. Er is eigenlijk geen automatische piloot wanneer je XCOM 2 Collection speelt. Want wie even niet oplet tijdens een missie, wordt zo in de pan gehakt. En daardoor is de game echt boeiend om te blijven spelen. Je wilt zo goed mogelijk presteren, vijanden afmaken zonder zelf schade op te lopen en jouw eenheden experiencepunten op te laten doen. Daarmee stijgen ze in levels en leren ze nieuwe vaardigheden bij, waardoor ze beter worden. Maar tegelijkertijd is daarmee ook de spanning groter. Want als je door een stomme fout hem of haar laat afmaken, dan is het gemis weer groter.

XCOM 2 gratis
Elke missie is weer anders (Afbeelding: 2K Games)

Perfect als handheld

Tot slot nog even een voordeel. Hoewel de game technisch niet helemaal lekker draait op de Nintendo Switch, is het als een handheld-game juist wel weer perfect. Het is een game waarbij je meer dan eens even pauze neemt en nadenkt over je mogelijkheden. En in een handheld-vorm werkt dat wat mij betreft net iets beter dan wanneer je op een spelcomputer zit en constant in de actie wilt zitten. Op die manier heb ik XCOM 2 nu voor de derde keer gespeeld (na de pc- en console-versie), maar is het wel de fijnste versie wat mij betreft.

Dit beleven terwijl je op de bank chillt (Afbeelding: 2K Games)

XCOM 2 Collection is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.