[REVIEW] Xenoblade Chronicles Definitive Edition

Games Jelle van Es 2 jun 2020

Als we terugkijken naar de Nintendo Wii, dan was dat toch wel de spelcomputer die er om bekend staat dat hij een breed publiek aantrok. Denk maar aan games als Wii Sports en Wii Fit. Tegelijkertijd waren er ook zeker games die geschikt waren voor de ietwat fanatiekere gamer. Xenoblade Chronicles is daar een goed voorbeeld van.

Nadat de game eerder al werd uitgebracht op de Nintendo 3DS, is het nu tijd voor de derde uitgave van de game. Als Xenoblade Chronicles Definitive Edition is de game uitgebracht op de Nintendo Switch. En zodoende kun je de aankomende tijd losgaan met een boeiende en zeer uitgebreide Japanse RPG. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

Xenoblade Chronicles Definitive Edition is echt voorzien van betere graphics

Xenoblade Chronicles Definitive Edition is een zogenaamde remaster. Dat betekent dat het origineel erbij wordt gepakt en voorzien wordt van betere graphics. En in dit geval is het verschil echt heel erg duidelijk te zien. Het is niet zo dat het de mooiste game is die je op de Nintendo Switch kunt halen, maar dankzij de visuele upgrade komen personages in de verschillende cutscenes veel beter tot hun recht en zien de werelden er een stuk beter uit.

Absoluut geen Wii-game qua graphics (Afbeelding: Nintendo)

De wereld is boeiend

En naast het feit dat de wereld waarin je rondloopt er goed uit ziet, is hij ook boeiend om te verkennen. Er is altijd een duidelijke rode draad die je volgt om verder te komen in het grote avontuur, maar tegelijkertijd zijn er ook diverse sidequests in de game verwerkt die je weer wat extra redenen geeft om naar bepaalde plekken toe te gaan. Op die manier voelt de wereld niet als opvulling, maar is bijna elk stukje een waardevolle toevoeging in het grote avontuur.

Genoeg te ontdekken en mee te maken (Afbeelding: Nintendo)

Vechtsysteem is wat chaotisch, maar goed

Het vechtsysteem van Xenoblade Chronicles Definitive Edition is er één waar je echt even wat tijd in moet steken. Zeker aan het begin is het behoorlijk onduidelijk. Je begint de gevechten met je standaard aanval en na die eerste klap kun je gebruik maken van verschillende extra vaardigheden. Deze staan allemaal onderdaan in het beeld tijdens het gevecht, waardoor het geheel wat overweldigend kan overkomen. Maar maak je geen zorgen: je went er redelijk snel aan en de diepte van het systeem zorgt er voor dat gevechten vaak leuk zijn om mee aan de slag te gaan.

Xenoblade Chronicles Definitive Edition
Laat je niet gek maken (Afbeelding: Nintendo)

Leuke personages in Xenoblade Chronicles Definitive Edition

Voor een verhaal is het belangrijk dat je te maken hebt met personages die de moeite waard zijn. Ook op dat gebied weet Xenoblade Chronicles Definitive Edition goed te scoren. Shulk, het hoofdpersonage, is een fijne vent. Hier en daar wat onnozel, maar zeker iemand die je mee zou willen nemen in een groot avontuur. En hij staat er gelukkig niet alleen voor. De andere personages die zich aansluiten bij jouw reis hebben allemaal hun eigen beweegredenen en zijn vaak interessant genoeg om in te verdiepen en het op die manier beter te leren kennen. Alles bij elkaar opgeteld is het verhaal daardoor echt de moeite waard.

Paar van de helden waarmee je kennis maakt (Afbeelding: Nintendo)

Extra content

Mocht je Xenoblade Chronicles Definitive Edition voor deze Nintendo Switch-versie al op een ander platform hebben gespeeld, dan is het geheel natuurlijk een tikkie minder interessant. Hoewel de game an sich meer dan de moeite waard is om meer dan eens te spelen, zijn het voornamelijk de graphics die het net wat anders maken. Daarbovenop kent de game echter nog een stuk extra verhaal. Het is niet genoeg om de game aan te raden wanneer je het origineel kent, maar de extra content zorgt wel voor een mooi stuk extra gameplay nadat het hoofdverhaal af is gelopen.

Meer te ontdekken (Afbeelding: Nintendo)

Alles bij elkaar opgesteld is Xenoblade Chronicles Definitive Edition een andere mooie toevoeging aan het bestaande Nintendo Switch-archief. De game is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.