[REVIEW] Yakuza Like A Dragon: zit enorm goed in elkaar

Games Jelle van Es 9 nov 2020

Met mijn voorliefde van alles wat met Japan te maken heeft, ben ik groot fan van de Yakuza-reeks. Met deel zes kwam echter een einde aan het verhaal van Kazuma Kiryu en leek de serie aan een einde te komen. Zeker nadat we in 2019 de game Judgment kregen van dezelfde ontwikkelaar. In datzelfde jaar werd echter met Yakuza Like A Dragon een nieuw deel in de reeks onthuld. Een game die enerzijds duidelijk voortborduurt op de formule van de reeks, maar aan de andere kant ook veel vernieuwing brengt.

Yakuza Like A Dragon draait om het personage Ichiban Kasuga. Een vent met een zware jeugd, die uiteindelijk in de wereld van de Yakuza terecht is gekomen. Ichiban is daarbij trouw aan zijn leider. En wanneer hij op een dag de vraag krijgt om de schuld van een moord op zich te nemen, dan doet hij dat gelijk. 18 jaar gaat hij de bak in en op het moment dat hij er uitkomt is er geen eer voor hem, maar is hij vergeten. En tot overmaat van ramp wordt hij ook nog eens verraden. Dat is het begin van een groot avontuur. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Een verhaal dat goed in elkaar zit

Yakuza Like A Dragon kent een verhaal dat behoorlijk goed in elkaar zit. En eerlijk gezegd had ik er minder van verwacht. De keren dat ik aan de slag ben gegaan met de game, was het vooral over de top en gek. En dat is zeker onderdeel van de game. Maar zeker aan het begin is het verhaal best wel diepgaand en boeiend. Je leert Ichiban op een mooie manier kennen en begrijpt hoe zijn leven in elkaar zit. Maar ook de personages om hen heen mogen er zijn en zorgen samen voor een bont gezelschap. Cutscenes zijn daarbij ook dik in orde. Zeker de mooiste cinematics zien er goed uit en zorgen er voor dat de personages goed tot leven komen. Ikzelf heb daarbij voor de Japanse taal gekozen, maar de Engelse versie is zeker niet slecht.

Tokio en Yokohama in Yakuza Like A Dragon

Van te voren was het me duidelijk gemaakt dat je in Yakuza: Like A Dragon afreist naar Yokohama, wat een compleet nieuwe locatie is in de reeks. En dit gebied is gevoelsmatig een tikkie groter dan het gebied in Tokio. Maar wanneer je fan van het eerste uur bent, is het ook goed om te weten dat het gebied in Tokio niet wordt overgeslagen. De game begint daar namelijk. Het toffe daarbij is dat je eerst ver in het verleden begint, wanneer de wereld er een stuk anders uit ziet dan hoe het gebied vandaag de dag oogt (wat je ook voorgeschoteld krijgt). Op die manier is het een game waarbij je niet op reis gaat naar een andere plek, maar ook door de tijd. Dubbel feest dus.

Yakuza Like a Dragon
Net het echte Japan (Afbeelding: Sega)

Vechtsysteem werkt eigenlijk perfect

Naast het nieuwe hoofdpersonage en het nieuwe gebied zit het grootste verschil in Yakuza Like A Dragon hem in het vechtsysteem. In het verleden was het een reeks waarbij je met een redelijk combat systeem een actief gevecht aan ging. Maar voor deze game heeft de maker zich laten inspireren door de Japanse RPG. Het resultaat is een turn-based gevecht waarbij je kunt kiezen of je gewone aanvallen, speciale aanvallen (wat magiepunten kost) of een voorwerp er bij pakt. Het is ietwat vreemd aan het begin, maar na een tijdje wen je er aan en kom je tot de conclusie dat het echt heel erg goed bij de game past.

Als je RPG’s kent, dan snap je dit snel (Afbeelding: Sega)

Serieus en humor

Een ander punt dat Yakuza Like A Dragon interessant maakt, is dat de game enorme serieuze momenten afwisselt met over de top humor. Het ene moment staat Ichiban oog in oog met zijn Yakuza-leider die hem verraadt en voor dood achter laat. En het moment daarop ben je een dakloze die een knuppel uit de grond trekt. Dat laatste is een knipoog naar het zwaard in de steen van Koning Arthur. Een ander voorbeeld: het ene moment krijg je te maken met een Koreaanse bende die je met kruisbogen onder vuur houdt om niet lang daarna in de arcadehallen allemaal spelletjes te doen.

Soms wat bizar (Afbeelding: Sega)

Veel te doen in Yakuza Like A Dragon

En zoals het een Yakuza-game betaamt, is er in Yakuza Like A Dragon ook weer van alles te doen. Er zijn vele verschillende zij-activiteiten waar je je een hele tijd mee bezig kan houden. Denk daarbij aan spellen zoals darten, karaoke zingen, honkballen, golfen en ga zo maar door. Ook zijn er vele zijmissies die je bepaalde kanten van de wereld laten zien. Zo moest ik bijvoorbeeld een test doen om te bewijzen dat ik goed was in Engels en ga je op een gegeven moment karten door de straten. Het is allemaal heerlijk om te doen en zorgt er voor dat je constant meer wilt beleven.

Yakuza Like a Dragon PlayStation
Cutscenes zien er strak uit (Afbeelding: Sega)

Yakuza Like A Dragon is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en Xbox One. De game komt ook op de Xbox Series X tijdens de lancering. En in 2021 moet hij ook nog op de PlayStation 5 komen.