Barry Kraakman
Barry Kraakman Tech 17 december 2018

‘Reviews verdwijnen op onverklaarbare wijze uit App Store’

Verschillende ontwikkelaars melden dat het aantal reviews van hun apps in de App Store op onverklaarbare wijze een stuk lager is geworden. Niet alleen de geschreven ervaringen, maar ook het aantal sterren van verschillende gebruikers wordt niet meer onder de apps getoond. Iets wat, zeker voor de kleinere ontwikkelaars, een vervelende gebeurtenis is.

Impact op beoordeling app

Hoewel niet duidelijk wat de oorzaak precies is, hebben meerdere developers hun onvrede op Twitter geuit. Zeker voor de ontwikkelaars met een minder bekende applicatie heeft het namelijk impact op hoe deze wordt gepresenteerd. Zo zag een ontwikkelaar het aantal recensies van 82 naar 39 zakken. Je kan je voorstellen dat, bij zulke kleine getallen, het gemiddeld aantal sterren ook verandert.

Bug voor de hand liggend

Er zijn meerdere redenen te verzinnen die de oorzaak van deze gebeurtenis kunnen zijn. Het zou kunnen dat Apple een nieuw algoritme aan het testen of zelfs uitrollen is. Al lijkt dit niet wat er aan de hand is, en dat om twee redenen. Ten eerste worden ontwikkelaars over dergelijke wijzigingen vooraf duidelijk op de hoogte gesteld. Het heeft namelijk invloed op hun werk, en misschien wel verdienmodel. Ten tweede zijn er een aantal drastische voorbeelden van terugval in recensies op Twitter te vinden. Zo is er een developer die van 90.000 terug naar 640 ervaringen is gegaan.

Een bug is daarom aannemelijk. Meerdere developers zien data op sommige plekken verschijnen, en andere plekken weer niet. Ook lijkt het dashboard voor hen niet altijd goed te werken.

Stil bij Apple

Vanuit kamp Apple is nog geen officieel bericht naar buiten gekomen over de aanleiding. Meestal betekent dit dat het geen definitieve wijziging is, maar dat er problemen zijn die het bedrijf binnen afzienbare tijd heeft verholpen.