Jelle van Es | LinkedIn Tech 21 dec 2018

ROG Phone Review: de ultieme gaming smartphone?

Net als bij de Razer Phone 2, is de ROG Phone een smartphone die zich richt op gamers. Als iemand die fanatiek speelt op zo’n beetje alles en nog wat, vind ik dat logisch. Maar tegelijkertijd is het ook zo dat je de beste games niet per se op het Android-platform vindt. Natuurlijk, games als Fortnite, PlayerUnknown’s Battleground en een racegame als Asphalt werken goed en zien er top uit. Maar een game-ervaring als God of War, Forza Horizon 3 of The Legend of Zelda: Breath of the Wild ervaar je er niet op.

Een gaming phone is wat dat betreft een beetje een vreemd concept. Voor de driehonderd euro die je extra zou betalen voor de kracht van een gamingphone, kun je namelijk ook los een Nintendo Switch kopen. Gelukkig is de ROG Phone meer dan alleen een telefoon waarop je games kunt spelen. Dit is wat mij tijdens het gebruiken ervan opviel.

Ligt lekker in de hand

Als ik de ROG Phone vergelijk met de Razer Phone 2, dan is één van de grootste pluspunten dat de ROG Phone lekker in de hand ligt. Dat is ook niet veel voor nodig, want de Razer Phone 2 is nogal blokkig. Dat heeft wel als voordeel dat je die horizontaal kan neerzetten en video’s kan kijken. De ROG Phone heeft dat niet, maar is gewoon fijner om vast te pakken. En dat is dan weer handig als je van plan bent een paar uur op de smartphone een game te spelen.

ROG Phone

Goede audio

Nu is het voor films en games eigenlijk een must om op je smartphone een headset te gebruiken. Toch heb je die niet altijd bij je. Op dat soort momenten blijkt de ROG Phone vanuit zijn frontfacing speakers behoorlijk goed geluid te produceren. Ik zou het niet willen aanraden wanneer je in een trein zit, maar thuis op de bank werkt het behoorlijk goed.

ROG Phone

Blijft dankzij de ventilator behoorlijk koel

Eén van de vervelende elementen van gamen op een smartphone, is dat het device vaak snel warm wordt. Het is dan niet echt comfortabel om hem vast te houden of het scherm aan te tikken. De ROG Phone heeft in zijn basis al een systeem dat de warmte behoorlijk goed verdeeld. Daarnaast wordt de smartphone geleverd met een kleine ventilator, die je in het midden aan de achterkant klikt. Deze zorgt er voor dat de meest vervelende warmte wordt afgevoerd en de telefoon geschikt is voor iets langere speelsessies.

ROG Phone

Camera maakt degelijke foto’s

Waar bij de Razer Phone 2 de foto’s wat tegenvielen (maar dankzij een update zou dat probleem gedeeltelijk moeten zijn verholpen), daar heb ik op het gebied van foto’s bij de ROG Phone niks te klagen. Hij maakt gebruik van een dual camera opzet waarbij je een camera van 12 MP en 8 MP hebt. Er is geen optische zoom, maar wel een groothoeklens. Wat ik vooral fijn vind, is dat de omgeving er lekker kleurrijk uitzagen. Het is misschien een beetje alsof er een filter op zit, maar deze vond ik zelf niet onplezierig. Hieronder een paar voorbeelden van de gemaakte foto’s.

ROG Phone

Games spelen erg goed

En ja, als gamingphone is het fijn om tot de conclusie te komen dat de games echt als een zonnetje draaien op de ROG Phone 2. Dat is ook wel logisch met de Qualcomm Snapdragon 845 chip en 8 GB aan RAM. Games draaien in een keurige framerate en de toeters en bellen kunnen aan. Daarnaast maakt de ROG Phone gebruik van een techniek genaamd AirTriggers. Daarmee kun je letterlijk in de lucht een niet bestaande trigger boven je telefoon indrukken en op die manier in shooters te knallen. Dat klinkt een beetje vreemd, maar het werkt wel. En daarmee heb je in shooters net wat meer overzicht. Of kun je racegames gast geven zonder dat je je vinger op het scherm hoeft te plaatsen.

ROG Phone

Al met al is de ROG Phone een uitstekende smartphone. Als de smartphone je enige gamedevice is, dan kun je met dit ding er zeker van zijn dat hij lang meegaat en je games op een perfecte manier draaien. Toch zou ik nog altijd een iets goedkopere Android aanraden en er een Nintendo Switch bij halen.

De ROG Phone is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Kijk dan hier.