Roller Champions heeft een fijne Rocket League-vibe

Games Jelle van Es 17 feb 2021
Leestijd: 4 minuten

Ubisoft heeft er een handje van om games in een vroeg stadium aan te kondigen en er vervolgens niet veel meer van te laten zien. Dat is het geval met Roller Champions. De game werd tijdens de E3 van 2019 aangekondigd en was toen tijdelijk speelbaar via een demo. Daarna werd het redelijk stil rondom de game en was ik hem eigenlijk vergeten.

Afgelopen week kreeg ik de kans om met Roller Champions aan de slag te gaan en vanaf deze week is het mogelijk om de beta te proberen. En daaruit blijkt dat het best wel een leuke game is. Het heeft een beetje eenzelfde soort vibe als wat ik destijds met Rocket League had.

Drie tegen drie in Roller Champions

In Roller Champions vorm je een team van drie spelers. Op je skates word je in een arena gegooid. Het is de bedoeling om daar de speelbal op te pakken, hem een ronde in je team te houden terwijl je langs de checkpoints gaat. Lukt het je om een ronde te rijden terwijl je de bal in bezit houdt, dan gaat het doel open en kun je de bal door het gaat gooien om te scoren. Dat levert een punt op. Het is echter ook mogelijk om de bal bij je te houden en nog een ronde te proberen te voltooien. Scoor je dan? Dan noteer je drie punten. Is dat nog niet genoeg, dan doe je een derde ronde. Bij het succesvol scoren pak je dan vijf punten, waarmee je de wedstrijd automatisch wint.

Samen strijden (Afbeelding: Ubisoft)

Dat klinkt makkelijk, maar dat is het zeker niet. Je tegenstanders zullen er alles aan doen om de bal af te pakken. Wanneer de tegenstander even de bal weet aan te raken na een succesvolle tackle, dan ben je jouw voortgang kwijt. Zeker wanneer je net bijna je ronde af hebt gemaakt of zelfs aan het einde van de tweede zit en op het punt staat om de bal te gooien is het pijnlijk wanneer je bal wordt afgepakt. Maar door die pijnlijke momenten leer je er wel van en word je telkens beter. Wat dat betreft lijkt het echt een beetje op Rocket League.

Want net als bij die game ben je aan het begin al blij als je de bal weet over te spelen naar je medespeler of een succesvolle tackle in zet. Dat is bij Rocket League zeg maar tegen de bal aanrijden en hem richting het doel ziet vliegen. Maar net als bij die game leer je in Roller Champions steeds meer tactieken in te zetten. Het meest simpele is tegen de richting in rijden en op die manier te proberen de speler met de bal te tacklen om hem op die manier te veroveren en zelf proberen een aanval op te zetten.

Pak de bal (Afbeelding: Ubisoft)

En als je de bal dan hebt, dan kun je zelf een aanval opzetten. Daarbij kun je er voor kiezen om één speler de bal vast te houden en te rijden, terwijl de andere twee proberen de tegenstanders weg te beuken. Maar het is ook mogelijk om de bal zover mogelijk te gooien naar een andere speler wanneer je omsingeld wordt door tegenstanders. Een gegooide bal gaat namelijk ook door de checkpoints heen en wanneer hij een beetje een goede stuit heeft, kun je hem zomaar ¾ van de ronde gooien, waarna een medespeler hem oppikt en voor het schot gaat.

Smaakt naar meer

De paar uur dat ik los ben gegaan met Roller Champions smaakte wat dat betreft naar meer. Het is echt zo’n game waarbij elk potje dat je speelt vermakelijk is. Of je nou druk bezig bent met het veroveren van de bal, vanaf het startpunt probeert te beginnen met een ronde of de spanning die je hebt op het moment dat je daadwerkelijk op doel kan schieten: het weet te boeien. Ook leer je gaandeweg om te gaan met de controls, waarbij je snelheid opbouwt door via de schansen al bukkend naar beneden te rijden voor meer snelheid. En het is ook mogelijk om je medespeler te gebruiken om jezelf af te zetten. Het is echt een game waar uiteindelijk veel in zit en die echt potentie heeft.

Roller Champions
Oefenen in het skatepark (Afbeelding: Ubisoft)

Tegelijkertijd is het op technisch gebied een game die nog wat werk nodig heeft. Met name de framerate was niet altijd even lekker en dat is wel belangrijk als je een tackle goed wil timen. Hopelijk zorgt de beta-periode er voor dat ook dat wordt strak gestreken en je straks zonder problemen met de game aan de slag kan. Doordat het free-to-play-game is, is het voor iedereen mogelijk om te kijken of de titel iets voor hem of haar is. De game moet ergens dit voorjaar nog uitkomen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen