Rolls-Royce Phantom VIII: moderner, krachtiger en indrukwekkender

De Rolls-Royce Phantom doet de harten van vele autoliefhebbers sinds 1925 al sneller kloppen. Vandaag de dag is de Rolls-Royce merknaam overgenomen door de BMW-groep en mogen we dit jaar kennismaken met de tweede generatie Phantom onder BWM: de Rolls-Royce Phantom VIII. De Phantom is meegegaan met de tijd en zo mogelijk nog indrukwekkender geworden met deze nieuwe iteratie.

Rolls-Royce Phantom VIII

Stug doch flexibel ruimtelijk frame

Het spaceframe van de Phantom VIII is volledig van aluminium gemaakt en is hiermee 30 procent stugger dan zijn voorganger. Het frame zal gebruikt worden als basis voor toekomstige modellen, waarbij het op een dusdanige manier is gebouwd dat het aangepast kan worden op het gewicht en de grootte van verschillende auto’s.

Rolls-Royce Phantom VIII

Strakker en moderner design met luxe details

Wat meteen opvalt aan het uiterlijk van de Rolls-Royce is dat de auto een stuk moderner oogt. De zogenaamde Pantheon grille is aangepakt en wordt voor het eerst geïntegreerd in de rest van de auto. Hierdoor ontstaat er een strakke en meer eigentijdse look.

Rolls-Royce Phantom VIII

Aan de achterkant vinden we veel elementen van roestvrij staal, wat toevoegt aan het vloeiende strakke design. Deze loopt ook taps toe en is gemaakt van aluminium. De bumperlijnen vloeien soepel rondom de achterlichten en subtiele inkepingen in de achterklep geven een knipoog naar de meer sprekende ontwerpen van de vroegere kofferbakken. De Phantom is een auto vol subtiele en perfect afgewerkte details. Zelfs in de achterlichten is een design met een dubbele R verwerkt.

Rolls-Royce Phantom VIII

De toekomst bevindt zich binnenin de Rolls-Royce Phantom

Binnenin ziet het er al helemaal futuristisch uit met meetinstrumenten omhuld door elementen van chrome, terwijl de traditionele Rolls-Royce stijl toch behouden wordt. Ook hier is de afwerking weer onberispelijk. Een dashboard heeft er nog nooit zo luxueus uitgezien met gehard glas dat over de gehele oppervlakte loopt. Het 12.3 inch TFT display is voorzien van achtergrondverlichting en voorziet je van alle rij informatie. Je krijgt dus niet alleen informatie  te zien over de snelheid, temperatuur en brandstof, maar het display toont je ook alle belangrijke zaken met betrekking tot de navigatie, rijhulp systemen en cruise control settings.

Rolls-Royce Phantom VIII Rolls-Royce Phantom VIII

Zweef over de weg

Waar de Rolls-Royce Phantom al bekend stond vanwege het soepel glijden over de weg, is dit nog meer verbeterd bij het nieuwste model. Het automatische luchtveringsysteem maakt per seconde miljoenen berekeningen om het rijden zo comfortabel mogelijk te maken. Hierbij worden de schokdempers aangestuurd in reactie op het bewegen van de auto, input van het stuur, het camerasysteem en de acceleratie van de wielen. Daarnaast is er bij deze versie een stereo camerasysteem geïmplementeerd dat de weg alvast bestudeert, om vervolgens de vering hierop aan te passen. Dit werkt tot snelheden van 100 km per uur en is effectiever dan pas reageren wanneer er een verandering plaatsvindt.

Hoeveel de nieuwe Phantom in Nederland precies gaat kosten is nog onbekend. Het vorige model had een vanafprijs van zo’n 549.000 euro. De Phantom VIII zal hier waarschijnlijk niet onder gaan zitten en vermoedelijk zelfs duurder zijn. Dit komt echter nog steeds niet in de buurt van deze exclusieve Rolls-Royce met een prijskaartje van maar liefst 12 miljoen euro.