Samsung behoort officieel tot de 5 beste merken van de hele wereld

Samsung heeft laten weten dat het bedrijf vanaf nu op plek vijf van de ranglijst van Best Global Brands 2020, van Interbrand, staat. Ook heeft Forbes de Zuid-Koreaanse fabrikant uitgeroepen tot de beste werkgever van de wereld. Dat zijn dus behoorlijk goede ontwikkelingen voor de QLED-tv- en Galaxy-fabrikant.

Het coronavirus heeft wereldwijd voor heel wat problemen gezorgd, ook bij Samsung. Desondanks zag het bedrijf zijn merkwaarde dit jaar met twee procent stijgen: van 61,1 miljard dollar in 2019 naar 62,3 miljard dollar in 2020. De fabrikant klom in drie jaar tijd naar de wereldwijde top vijf nadat het de zesde plaats bereikte op de lijst van Best Global Brands 2017. De merkwaarde is systematisch gegroeid sinds de start van de ranglijst in 2000, toen het nog de 43e plaats bezette. In 2012 stond de Galaxy-smartphonemaker nog op plek negen, dus er is in korte tijd veel veranderd. De stijging op de ranglijst werd ondersteund door de voortdurende introductie van nieuwe producten en implementatie van brede marketingactiviteiten overal ter wereld, aldus het bedrijf.

Samsung Terrace
De Samsung Terrace-tv. (Afbeelding: Samsung)

Samsung geniet van hogere merkwaarde

“We zijn in 2000 begonnen op nummer 43 met een merkwaarde van 5,2 miljard dollar. Dit jaar staan we in de top 5 met een merkwaarde van 62,3 miljard dollar, wat een geweldige prestatie is”, aldus Menno van den Berg, President van Samsung Benelux. “We hadden deze prestatie niet kunnen behalen zonder de steun van onze klanten over de hele wereld. Natuurlijk blijven we continu innoveren om zo ook onze wereldwijde status nog verder te verbeteren.”

Volgens Interbrand waren de volgende factoren bepalend voor de groei van Samsung:

  • Snelle reactie op COVID-19 via wereldwijde activiteiten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en geïntegreerde wereldwijde campagne;
  • Bedrijfsbrede activiteiten gericht op duurzame ontwikkeling;
  • Voortdurende introducties van innovatieve producten, waaronder Galaxy Fold, The Terrace en Bespoke-koelkast;
  • Systematische investeringen in de ontwikkeling van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), 5G en Internet of Things (IoT).

In reactie op COVID-19 heeft Samsung meerdere donaties gedaan in verschillende landen op basis van specifieke behoeften. Daarnaast rolde het merk een wereldwijde campagne uit met als boodschap ‘Get through this together’, waarin Samsung-gebruikers foto’s en video’s delen om mensen over de hele wereld op te vrolijken. De COVID-19-campagnes werden gelanceerd in combinatie met lopende CSR-campagnes en verschillende onderwijsprogramma’s, zoals Solve for Tomorrow, Smart School en Innovation Campus.

Samsung heeft er de afgelopen jaren een hoop aan gedaan om de merkwaarde te laten toenemen, door zich ook op duurzaamheid te richten. Denk hierbij aan de milieuvriendelijke verpakkingen voor Samsung-tv’s en smartphonehoesjes van gerecycled materiaal.

Reageer op artikel:
Samsung behoort officieel tot de 5 beste merken van de hele wereld
Sluiten