Tech 11 dec 2018 Noah Korevaar

Samsung sluit smerige en opmerkelijke deal met Supreme copycat

Oké, dit is een van de meest vreemde verhalen van de afgelopen weken. Samsung kreeg gisteren wereldwijd felle kritiek na een merkwaardige zet. Het merk kondigde een samenwerking met Supreme aan.

Samsung x Supreme

Tof toch? Dat dachten wij ook, tot het om een neppe Supreme-kopie bleek te gaan. Het verhaal zit zo: Samsung werkt eigenlijk samen met een bedrijfje uit Italië, dat afgelopen zomer een rechtszaak won van de echte Supreme, en daardoor in Italië de merknaam mag blijven gebruiken.

Supreme Italia is de volledige naam van het bedrijf. Het is op zijn zachtst gezegd een shady business. Het merk pakt de logo’s en designs van andere merken, maar registreert ze enkel in Italië. Door de Italiaanse wetgeving komt het merk er nog vaak mee weg ook.

Samsung Supreme

Samsung maakt daar slim gebruik van, want jij en ik zullen niet dubbel checken om welke Supreme het echt gaat. Een groot merk als Samsung kan prima met de echte Supreme samenwerken, dus waarom zou je van een shady kopie uitgaan?

Supreme Italia gaat verschillende winkels openen in China, met Samsung als grote partner. De Koreaanse fabrikant heeft nog niet onthuld wat voor producten er te koop zullen zijn. Gaat het om speciale Supreme-varianten van Galaxy Smartphones? Dat gaan we pas in februari horen.

Nepperij

Tot die tijd lift het merk lekker mee op de hype rondom Supreme. De echte Supreme, het bedrijf uit New York, heeft tegenover Hypebeast bevestigd dat ze er niks mee te maken hebben: “Die claims zijn compleet onjuist, en worden verspreid door een namaakbedrijf.”

Samsung Supreme

De twee CEO’s van de neppe Supreme kwamen desalniettemin wel op het podium, volledig zelfverzekerd. “De jeugd wil dezer dagen zijn unieke zelf uiten met zijn stijl. Om die stijl uit te drukken, hebben we nu twee merken die beginnen met een S,” aldus Feng En, marketinghoofd voor Samsung China.

Nadat de stream van de aankondiging eindigde, verklaarde Samsung China’s digital marketing manager op het Chinese sociale netwerk Weibo dat Samsung niet samenwerkt met de echte Supreme: “We werken samen met Supreme Italia, niet Supreme NYC,” aldus Lau. “Supreme NYC verkoopt niks en doet niet aan marketing in China, waar Supreme Italia wel de rechten heeft.” Die post is sindsdien snel verwijderd.

Al met al is het een zeer, zeer vreemd verhaal, dat ongetwijfeld een staartje zal gaan krijgen. Al met al is Samsung echter niet illegaal bezig, maar classy is anders.

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Samsung sluit smerige en opmerkelijke deal met Supreme copycat
Sluiten