Samsung breekt ondanks krimpende markt record, beste kwartaal ooit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2FFan-Edition-achterkant-2.jpg)
De pandemie zorgde ervoor dat de vraag naar onder meer smartphones afnam. Maar mensen lijken toch weer Samsung-telefoons te kopen, inmiddels. Het bedrijf maakte woensdag zijn kwartaalcijfers bekend, waaruit blijkt dat consumenten een grote vraag hadden naar smartphones, computers en andere producten.
Samsung heeft in het derde kwartaal van 2020 59 procent aan operationele winst binnengehaald dan in dezelfde periode vorig jaar. Het kwartaal was goed voor 12,35 biljoen Zuid-Koreaanse won, wat omgerekend ongeveer 929 miljard euro is. De winst komt uit op 9,36 biljoen won, omgerekend zo’n 6,99 miljard euro. In dezelfde periode van vorig jaar was dat 6,29 biljoen won. De verkopen zijn met acht procent gestegen naar 66,96 biljoen won, een slordige 50,3 miljard euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2F1.-Galaxy-S20-FE_Colors-1.jpg)
De hogere cijfers zijn te danken aan de grote vraag naar smartphones en consumentenelektronica, maar ook doordat Samsung efficiënter te werk gegaan is. Daarnaast waren de door het bedrijf geproduceerde geheugenchips meer in trek. Ondanks dit positieve nieuws geeft de Zuid-Koreaanse fabrikant wel een waarschuwing af, dat deze cijfers wellicht een vertekend beeld geven. De laatste drie maanden van het jaar zijn er bijvoorbeeld minder klanten die chips nodig hebben, terwijl de concurrentie voor smartphones en andere consumentenelektronica ontzettend hevig wordt.
Samsung boert goed, maar…
Daarnaast laat het bedrijf weten dat de verwachting leeft dat 2021 een betere jaar wordt voor consumentenelektronica in het algemeen. Maar dat er nog steeds een hoop onzekerheden leven die voor roet in het eten kunnen zorgen. Daarmee verwijst Samsung naar de aanhoudende, wereldwijde pandemie. Die pandemie zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld minder smartphones gemaakt kunnen worden en dat mensen ook niet altijd het geld hebben nieuwe producten te kopen. En anders kopen mensen tegenwoordig ietwat goedkopere producten, waar bedrijven dan weer op inspelen (denk dan in dit geval aan de Galaxy S20 FE).
Naast het succes voor de mobile-tak van het bedrijf, dankt het bedrijf de groene cijfers ook aan zijn televisietak en het feit dat er minder gespendeerd wordt aan marketing.