Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 30 januari 2018

Scars Review: Nederlandse serie vertelt origin story The Joker

Het komt steeds vaker voor dat fans zelf een poging doen om nieuw materiaal voor hun favoriete serie of filmfranchise te maken. Harry Potter fan film Voldemort: Origins of the Heir en live-action Dragon Ball Z serie Light of Hope zijn hier recente voorbeelden van. Ook in Nederland worden zulke projecten gemaakt. Een van de meest noemenswaardige is het onlangs uitgebrachte Scars, waarin men ingaat op het achtergrondverhaal van The Joker. In deze recensie vertellen wij of dit project de moeite waard is.

Scars

Scars is afkomstig van het Brabantse duo Nick Janssen en Wout Kanters. Deze twee jonge filmmakers ken je misschien wel van het Youtube kanaal Woody Wonder, waarmee ze internationale bekendheid wisten te krijgen. Hierop volgde de korte oorlogsfilm Evac.

Dit door Call of Duty geïnspireerde project was onlangs het lage budget verrassend sterk. Het succes van Evac heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat NPO 3 besloot om opvolger Scars te gaan uitzenden. Dit deden ze in 5 delen met een gemiddelde speelduur van ongeveer 10 minuten. Deze afleveringen zijn overigens gratis terug te kijken.

Scars serie Scars serie

In de serie zien we Jerome, een aardige jongen met een moeilijke thuissituatie. Vader Frank is namelijk alcoholist en mishandeld zijn vrouw regelmatig. Het is voor Jerome zwaar om zijn moeder zo behandeld te zien worden, waardoor hij opzoek gaat naar een uitvlucht. Deze vindt hij in crimineel Mickey, die hem na enige aarzeling aanneemt als een van zijn jongens. Al snel komt Jerome’s duistere kant naar boven…

on-Hollands goed

Ondanks vele projecten die het tegendeel bewijzen hebben Nederlandse films bij veel kijkers nog steeds een slecht imago. Dit is natuurlijk onterecht, maar eerlijk is eerlijk: sommige Hollandse films hebben inderdaad nog steeds een beetje die typische, ietwat kneuterige sfeer. Bij Scars is daar echter niks van te merken. De shots zien er prachtig uit en ook de sfeer is als het ware on-Hollands. Je hebt zelden het gevoel naar een low-budget project te kijken, want alles oogt professioneel. Visueel zit het dus wel goed bij Scars, maar hoe doen de acteurs het?

Het hoogtepunt is echter de vertolking van The Joker, die niet alleen fysiek maar ook qua gedrag sprekend lijkt op die van Heath Ledger. Een genot om naar te kijken.

Cast

Een aantal van de acteurs waren ook al te zien in voorganger Evac. Waaronder Pjotr van Gerwe, die de vorige keer de show stal als bikkelharde generaal. Ondanks dat hij deze keer weer een prima personage neerzet is het in Scars Michael de Roos die uitblinkt. Ook hij was in Evac te zien en vertolkt dit keer de rol van Mickey, een gehaaide maar daarnaast ook sympathieke gangster. Toch is Denzel Ketting de ware ster van deze film.

Scars serie Scars serie

Deze 17-jarige jongen had blijkbaar geen acteerervaring maar wist met zijn personage Jerome een ijzersterke rol neer te zetten. Zowel de zorgzame als de gestoorde kant van de gekwelde jongen komen goed uit de verf. Ondanks zijn gebrek aan ervaring weet Denzel het project dus prima te dragen, hier en daar gesteund door de overige castleden. Het hoogtepunt is echter zijn vertolking van The Joker, die niet alleen fysiek maar ook qua gedrag sprekend lijkt op die van Heath Ledger. Een genot om naar te kijken.

Dit verslag is geschreven door CineMartijn.

Bingewatch materiaal

Een sterke cast en mooie visuele stijl zijn echter nog geen garantie voor een goede film. Het komt namelijk vaak voor dat het plot toch wat tegenvalt. Of dit bij Scars ook het geval is? Dat valt gelukkig mee. Het verhaaltje is misschien simpel maar het concept is wel degelijk interessant. De sterke cast zorgt ervoor dat je met de personages meeleeft en dankzij de visuele stijl kijkt het geheel ook nog eens fijn weg .

De kans is klein dat je zult vervelen, aangezien de film nergens langdradig is. Al heeft dat ook te maken met de korte afleveringen waarin NPO heeft project heeft uitgezonden. Ideaal materiaal om te bingewatchen dus. Toch zal de kritische kijker soms de diepgang missen en is de film op zijn hoogtepunt net wat te abrupt weer afgelopen.

Hier en daar een foutje

Zoals je kunt lezen zijn we zeer positief over Scars, maar er waren ook wat verbeterpuntjes te bespeuren. Het Brabantse duo gaf in de documentaire al aan dat scriptschrijven niet zo hun ding is en een enkele keer is dat wel te merken. We zien bijvoorbeeld een overal in een restaurant waarbij de bezoekers op de grond moeten gaan liggen. In het daarop volgende shot lijkt het ineens alsof deze mensen verdwenen zijn. Als je goed kijkt liggen ze er nog wel degelijk, maar toch kwam dit niet optimaal uit de verf. De oplettende kijker zal misschien een paar van deze kleine oneffenheden kunnen ontdekken.

Scars serie

De heren van Woody Wonder hebben met Scars wederom een topprestatie geleverd, al helemaal gezien het budget. De visuele stijl is indrukwekkend, het acteerwerk sterk en ook qua effecten is de film prima in orde. Tevens is de acteerprestatie van debutant Denzel Ketting verbluffend en hopen we hem vaker terug te mogen zien.

Niet iedere mainstream kijker zal onder de indruk zijn maar het is een dikke aanrader voor iedereen die wat met film heeft. Ben je toch nog niet overtuigd? Kijk dan op zijn minst de laatste aflevering voor een geweldige imitatie van The Joker. Check ook welke films en series komende maand naar Netflix komen!