Daniel Koster
Daniel Koster Gaming 3 september 2017

Schot in de roos: een visuele historie van first-person shooters

Een first-person shooter is hedendaags de normaalste zaak van de wereld. Zo speelt Frank Underwood in zijn vrije tijd graag een potje ‘Call of Duty’. Vroeger was dat zo vanzelfsprekend nog niet.

Voor de nieuwe generatie zijn de eerste first person shooters dan ook onbekend en qua graphics een nachtmerrie. Voor de wat oudere generatie zijn dit nostalgische spellen die je helemaal hebt grijs gespeeld. We hebben een selectie gemaakt van oude first person shooters tot de nieuwere. Zo kun je een leuke, visuele toch afleggen waarbij je allerlei jeugdherinneringen ophaalt.

Maze is herkenbaar, maar niet als first-person shooter

Maze is één van de eerste 3D first person shooters. Het spel werd in de beginjaren zeventig ontwikkeld. Je moest hierbij elkaar in een 3D doolhof vinden en beschieten. Nostalgie, wauw!

De eerste échte: Wolfenstein 3D

Wij kunnen ons nog wel herinneren dat we Wolfeinstein 3D voor het eerst speelden. Het spel is nu een bekend terrein en was toen het in 1992 uitkwam een succes. De reden? Omdat het spel technologisch voor die tijd ver was ontwikkeld en je missie motiverend was (het omver brengen van een Nazi-regime).

Met angst achter je computer zitten met Pathways into Darkness

Pahtways into Darkness ging door op Wolfenstein 3D en werd in 1993 uitgebracht. Een verschil was dat de game wat duisterder was, wat enger. Wat ook vernieuwend was, wat het gebruik van allerlei vensters om bijvoorbeeld wapens te selecteren.

PathwayDarkness-WANT

Doom hoeven we geen woorden aan vuil te maken

Doom is voor ons allen wel bekend. Als dat niet het geval is, dan moet je je gaan schamen. De nostalgische game is trouwens ook een comeback aan het maken en dat is toch noemenswaardig voor een spel dat in 1993 voor het eerst verscheen.

Duke Nukem 3D leunde op het succes van Doom en deed ongeveer hetzelfde

Het succes van Doom leidde tot een hele rits aan games die ongeveer hetzelfde deden. Hierbij was Duke Nukem 3D uit 1996 wel de meest opvallende. Hierbij was je een nogal uitgesproken karakter die luid scheldend, moordend en nog erger allerlei mutanten neerschoot. De duistere humor werd toen gewaardeerd maar ging ook wel ietwat ver. Oef!

Quake legt de lat weer een stukje hoger

Quake kwam ook uit in 1996, maar legde de lat hoger. Je kon hierbij niet enkel lopen, maar ook springen en zwemmen. Ook kon je naar boven en beneden kijken. Er ging wederom een wereld open voor de gamer.

Onze all-time favoriet: Goldeneye

Wij herinneren ons de tijd nog wel dat we met een groep vrienden om de Nintendo 64 zaten en Goldeneye speelden. Het spel was immens populair vanaf het moment dat het in 1997 werd gelanceerd. Vooral de multiplayer zette een stempel op de first persion shooter en veranderde het genre voor eens en altijd!

Half Life introduceert gaaf verhaal dat boeit

Bij Half Life werd er eens goed de nadruk op het verhaal gelegd. Het spel was in 1998 een feit en werd niet door iedereen even goed ontvangen. Onterecht, vinden wij!

Unreal en Untreal Tournament zijn legendarisch

Spellen als Unreal Tournament uit 1999, de opvolger van Unreal uit 1998, staan aan de basis van de huidige games. Vooral Unreal Tournament was awesome. De vermakelijke multiplayer waarbij je ook tegen bots kon spelen leidde tot vele uren vermaak!

Met Counter Strike werd een nieuwe bladzijde in het gamersleven opengeslagen

Na Unreal waren mensen wel weer toe aan iets nieuws. Gamers hadden het nu wel gezien dat je op wezens schoot die waren gemuteerd. Counter Strike voldeed aan deze behoefte. Je speelde tegen andere mensen over de gehele wereld heen en dat bracht een compleet nieuwe dimensie aan het gamen. Het neerschieten van een personage was zo ook het beroven van het leven van iemands’ zijn karakter en dat beviel mensen goed!

CounterStrike-WANT

Deus Ex gaf je vrijheid

Deus Ex was ondanks de tegenvallende graphics een game die zijn stempel op de hele game-ervaring drukte. Dit aangezien je meerdere keuzes had en een level hierdoor op verschillende kon volbrengen. Dit gaf de ervaring weer een nieuwe dimensie mee!

Halo werd dé reden om een Xbox te kopen

Halo werd geïntroduceerd en vrij snel opgekocht door Mircosoft om enkel op de Xbox te lanceren. De gameplay bood een vette gevechtsscenès waar weinig andere games aan kunnen tippen.

Medal of Honor was het startsein voor allerlei oorlogsgames

Toen Medal of Honor in 1999 op de PlayStation verscheen werd het spel met enthousiasme ontvangen. Het was realistisch en offerde een gameplay die het spel introk. Al gauw volgden andere spellen zoals Call of Duty, Battlefield, Soldier of Fortune en meer. Sommige van die spellen zijn nog steeds ongekende successen.

Crysis en Far Cry (2) zetten de standaard voor hedendaagse spellen

Met Crysis uit 2007 en Far Cry (2) uit 2004 en 2008 werden standaarden gezet waar de hedendaagse spellen aan moeten tippen. Vanaf deze spellen begonnen de graphics meer op die van ons echte leven te lijken.

F.E.A.R. gebruikte de ideeën van eerdere spellen als Doom en maakte daar een horrorspel van

Waar de graphics steeds beter werden en je hierdoor meer en meer het spel werd ingezogen begonnen game-ontwikkelaars daar meer op in te spelen. F.E.A.R. was één van de spellen waarbij je niet enkel met spanning achter je computer zat, maar af en toe bibberend van de angst!

Een sprong naar de hedendaagse first persion shooters

Vanaf die spellen komen we toch meer aan bij de hedendaagse first-person shooters. Hierbij is alles drastisch aan het veranderen. De komst van virtuele realiteit is het hele spellandschap op de schop aan het nemen. Dit is iets dat in gang is gezet door de komst van mobiele apparaten.

Het wordt zodoende mogelijk om first-person shooters op veel indrukwekkendere manieren te ervaren en mee te maken. Waar we vroeger al vonden dat spellen als Doom, Counter Strike en F.E.A.R. cool, spannend en ietwat beangstigend waren gaat dit met deze nieuwe vormen van entertainment in het niet vallen. Voor nu blijven we echter nog even genieten van de gouden oudjes, tof!

Reageer op artikel:
Schot in de roos: een visuele historie van first-person shooters
Sluiten