Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 14 aug 2017

Vijf redenen om (niet) voor een Seat Leon te kiezen

De Seat Leon is dé auto voor als je wilt opvallen. Als je in een Leon rondrijdt laat je zien dat niet bang bent om een eigen smaak te hebben en dat je niet vies bent van een sportieve rijstijl. De allereerste Seat Leon werd in 1999 gebouwd en inmiddels zijn we aangekomen bij de derde generatie. In 2010 scheen de auto nogal gewild te zijn en was het één van de meest gestolen personenauto’s in Nederland. Dit zijn de vijf voor- en nadelen van de Seat Leon.

Precies sturen en goede wegligging

Sturen in de Seat Leon gaat soepel en precies. Hierdoor kun je makkelijk allerlei soorten bochten nemen en gaat het inparkeren ook een stuk accurater. Je kunt gerust de snelheid opvoeren, want je weet dat de auto even snel zal reageren als jij. Als het nat op de weg is moet je wel wat beter opletten. Verder heeft de auto een stevige wegligging en blijft hij in hoeken verrassend plat op de weg.

Seat Leon

Redelijk goedkoop om te kopen en te onderhouden

Een Seat Leon heb je al voor een vanafprijs van 22.150 euro. Hiermee is de auto goedkoper dan één van zijn grote concurrenten, de Volkswagen Golf. De 1.0 liter Ecomotive benzinemotor stoot met 102g/km de minste CO2 uit en heeft een verbruik van zo’n 27 kilometer per liter. Hiermee is hij behoorlijk zuinig. De 1.6 liter dieselmotor is nog zuiniger met 30 kilometer per liter, maar is dan wel weer wat minder milieuvriendelijk. Voor zuinigheid hoef je natuurlijk niet aan te kloppen bij de high performance modellen.

Interieur Seat Leon geen grijze muis meer

Bij de vernieuwde Seat Leon heeft het interieur een mooie upgrade gekregen. Hier heeft Seat goed aan gedaan, aangezien de kale grijze binnenkant van de auto een groot nadeel was aan de Leon. De stoelen zijn bekleed met een combinatie van kunstleer en alcantara (een kunstof die op suède lijkt) en het geheel oogt wat spannender, maar nog steeds sportief.

Seat Leon

Geluid van de weg moet buiten blijven

Seat heeft het voor elkaar dat de benzinemotoren nauwelijks een piep geven als je lekker over de weg scheurt. Waar je soms wel last van kan krijgen is het geluid van de wind bij hogere snelheden. Dit komt onder andere door de buitenspiegels met hun scherpe hoeken. Ook lawaai van de weg kan een vervelende afleiding zijn tijdens je rit. Dit geluid lijkt erger te worden bij de Leon modellen met grotere banden.

Vering zit tegen het randje aan van aangenaam en oncomfortabel

Als je even in de Leon zit, merk je dat de vering redelijk stevig is. Vooral als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met de Volkswagen Golf. Je zit echter niet meteen oncomfortabel, maar het zit wel net tegen het randje aan. Dit wordt beter bij het high-performance Cupra model, wanneer de adaptieve vering is ingesteld op de comfort modus. Deze modus zorgt voor verrassend veel comfort voor zo’n wildebras.

De nieuwe Seat Leon Cupra is overigens een beest. Met 300pk onder de motorkap lijkt de auto ontworpen voor het racecircuit, maar mag gewoon de weg op. Je leest er hier alles over.

Reageer op artikel:
Vijf redenen om (niet) voor een Seat Leon te kiezen
Sluiten