Jelle van Es | LinkedIn Gaming 20 feb 2018

Secret of Mana HD Remaster Review: tegenvaller ?

Met de Secret of Mana HD Remaster heb je de mogelijkheid om een klassieke game opnieuw te beleven. Oorspronkelijk kwam de game in 1993 uit en verscheen toen op de Super Nintendo. De game wordt gezien als één van de betere adventuregames die destijds uitkwam. Maar dat zie je aan deze remaster er niet helemaal af.

Dit is namelijk een klassiek geval van hoe je een oude game niet opnieuw moet uitbrengen. Ja, er zijn wat positieve punten te noemen, maar het zijn met name de minpunten die overheersen en voor een nare nasmaak zorgt.

Secret of Mana HD Remaster ziet er zeer vrolijk uit

Als je het belangrijk vindt dat een game met vrolijke kleuren van het beeldscherm afspat, dan heb je aan de Secret of Mana HD Remaster een hele goede. Kleuren zijn lekker fel en de personages dragen zeer kleurrijke kledij. Ook vijanden hebben vaak iets schattigs en vrolijks over zich heen, waardoor het de ideale game is om te spelen op een regenachtige zondagmiddag.

Secret of Mana HD Remaster

Qua verhaal en setting trouw aan het origineel

Als je de Secret of Mana HD Remaster wil spelen voor nostalgische redenen, dan is het goed om te weten dat het verhaal volledig trouw is aan het origineel. Bekende personages keren terug, zeggen het zelfde als ruim 25 jaar geleden en ook de omgevingen zul je gelijk herkennen, ondanks dat de game een flink likje verf heeft gekregen.

Secret of Mana HD Remaster

Vreselijke stemmen

Tot zover de punten die de game nog enigszins de moeite waard maken. Helaas zijn het de minpunten die de overhand hebben genomen. Vanaf het allereerste moment dat je de game speelt, valt op hoe slecht de stemmen zijn van de verschillende stemacteurs zijn. Het doet gewoon bijna pijn aan je oren en ik snap eigenlijk niet dat een game als deze stemacteurs nodig had. Dragon Quest Builders heeft perfect laten zien dat een Japanse RPG zonder stemacteurs gewoon goed gespeeld kan worden.

Secret of Mana HD Remaster

Soundtrack is dertien in een dozijn

Het blijft niet alleen bij de stemmen, ook de soundtrack is behoorlijk matig. Het is zo anders dan het origineel, dat een klassieke SNES-soundtrack was. Nu heeft men gewoon maar iets gedaan en het is allemaal zo enorm inwisselbaar. Je hebt daardoor bijna de neiging om de game zonder geluid te spelen, iets wat natuurlijk nooit de bedoeling van de ontwikkelaar had kunnen zijn.

Secret of Mana HD Remaster

Combatsysteem werkt onhandig

Tot slot heb je dan nog het combatsysteem, wat van alle punten die verkeerd zijn aangepakt juist nauwelijks is veranderd. Het systeem voelt oud en log. Je moet je na elke aanval jezelf weer opladen voordat je een nieuwe aanval kunt inzetten. In de tussentijd kun je niet handmatig aanvallen blocken of ontwijken, waardoor je na elke aanval even moet weglopen. In het begin gaat dat nog wel, maar wanneer je verder komt, voelt het nogal beperkt aan.

Secret of Mana HD Remaster

De Secret of Mana HD Remaster is nu beschikbaar voor de PlayStation 4. Wil je een remaster die wel fantastisch is? Dan is de Shadow of the Colossus Remaster absoluut de moeite waard.