Jelle van Es Gaming 1 jun 2018

Sega Mega Drive Classics Review: Heerlijke nostalgie

Het is nu een trend voor game-uitgevers om hun oude spelcomputers nieuw leven in te blazen met een zogenaamde ‘Mini-console’. Nintendo deed dit al met Super Nintendo en de NES. Er is een C64 en er zijn plannen voor een Atari Mini. Ook Sega zou met zo’n console komen om klassieke Mega Drive-games te beleven. Gek genoeg geven zij nu ook de game Sega Mega Drive Classics uit. Een compilatiepakket van zo’n vijftig games, die je gewoon op je PlayStation 4 kunt gaan spelen.

Sega Mega Drive Classics is een fijne nostalgische throwback. De collectie neemt je mee naar een ouderwetse gamekamer, waar een klassieke 4:3 tv staat met daaronder de Mega Drive. Rechts daarvan vind je een gamekast met daarin meer dan vijftig verschillende games in hun hoesje. Van daaruit kies je er eentje en die start je dan op. Het is een geinige aanpak Dit zijn de punten die ons tijdens het spelen opvielen.

Enorm veel games in Sega Mega Drive Classics

Als jij veel wilt gamen, dan heb je aan deze compilatie een goede. Zoals gezegd zijn er meer dan vijftig games beschikbaar, waarbij een groot gedeelte vandaag de dag nog goed speelbaar is. Zo is Ristar nog altijd een fijne game, is Comix Zone een interessante titel, laat Columns zien dat puzzelgames relaxt zijn en kun je met Sonic the Hedgehog 2 eigenlijk nooit de fout ingaan.

Lekker knokken

Wat de collectie extra interessant maakt is de grote hoeveelheid van brawlers, die je perfect samen met een vriend of vriendin op de bank kunt spelen. Er zijn drie Golden Axe-games en drie Streets of Rage-titels. Met name die laatste is vandaag de dag nog zeer de moeite waard en enorm leuk om te spelen. Samen met mijn oudste zoon heb ik er in elk geval flink op los gebeukt.

Sega Mega Drive Classics

De mogelijkheid om de tijd terug te spoelen

Een foutje maken in een game, dat kan natuurlijk altijd. Maar bij oude games kan zo’n foutje al snel desastreus zijn. Mocht een fout echt veel pijn doen, dan heb je in Sega Mega Drive Classics de mogelijkheid om de tijd terug te spoelen. Wanneer je door onoplettendheid een ravijn in springt, dan kun je die blunder nu makkelijk ongedaan maken en dat is wel zo fijn.

Sega Mega Drive Classics

Challenges

Als je juist op zoek bent naar extra uitdaging, dan zit je in Sega Mega Drive Classics ook aan het goede adres. Voor het behalen van de verschillende Trophies en Achievements moet je echt het onderste uit de kan halen. Denk daarbij aan het bereiken van het laatste level in Streets of Rage zonder een continue te hebben gebruikt of het scoren van twee levens in het eerste level van Sonic the Hedgehog zonder daarbij dood te gaan.

Sega Mega Drive Classics

Bepaalde titels missen we

Met meer dan vijftig games om mee los te gaan zou je denken dat we niks te klagen hebben. Toch is het jammer dat bepaalde games ontbreken. Zo is er geen Mortal Kombat-game in de compilatie te bekennen, is het jammer dat Sonic the Hedgehog 3 er niet bij zit en had ook een titel als Urban Strike niet misstaan. In plaats daarvan krijg je dan gek genoeg wel drie Golden Axe-avonturen en drie Phantasy Star-delen.

Sega Mega Drive Classics

Sega Mega Drive Classics is nu beschikbaar voor de Xbox One en PlayStation 4. Toch liever klassieke SNES-games? Kijk dan hier voor de SNES Mini.