Dit werd ‘m niet: de Segway, het vervoersmiddel waarop niemand gezien wil worden

Aan revolutionaire innovaties gaan tergend lange onderzoeken, testfases, en pretentieuze presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. In de rubriek ‘Dit werd ‘m niet’ lichten we de mooiste flops uit de techgeschiedenis uit. Deze week de Segway.

Op de Segway? No way

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien. Misschien in een groepje met wat toeristen er op of misschien maakt de handhaving in jouw stad wel gebruik van deze apparaten: de Segway. Ondanks dat hij zo nu en dan nog wel in het straatbeeld opduikt hoort de Segway zeker wel thuis in het rijtje met geflopte innovaties. Man man, waar te beginnen?

Ongeveer tien jaar geleden was de Segway voor het eerst op de straten te zien. Het was de bedoeling dat dit bijzondere vervoersmiddel een game-changer zou zijn voor het dagelijks leven en transport, met name in de steden. De grootse plannen en verwachtingen voor de halve scooter werden niet waargemaakt. Het ding veroorzaakte alleen nekpijn door het omkijken naar het vreemde voertuig, en een verlies van waardigheid voor wie zich er wel aan waagde.

Segway

Bescheidenheid, wat is dat?

De bedenkers van de Segway waren in ieder geval niet bescheiden over zijn product. Het Segway-team zei, voordat het apparaat op de markt kwam, dat de tweewieler voor de auto zou zijn wat de auto voor het paard en wagen was. Dat zijn zeker geen voorzichtige uitspraken.

Anderen zeiden dat de verkoop van het apparaat sneller dan welk bedrijf dan ook een omzet zou genereren van een miljard. Steve Jobs beschreef het vreemde vervoersmiddel als een innovatie net zo groot als de PC. Zelfs Steve Jobs zat er wel eens naast..

Tegen de verwachting van de makers in zette de verkoop van de Segway bepaald geen zoden aan de dijk. Sterker nog, de consument leek er totaal niet in geïnteresseerd in het onding. Voor de makers waarschijnlijk een grote verassing, voor de consument zeker niet.

Niet nodig en zelfs vrij overbodig

Het vervoersmiddel werd verkocht in de periode van 2001 tot 2007. In totaal rollen er zon 30.000 exemplaren rond op onze aardkloot en daar mag het team achter de tweewieler volgens ons best blij mee zijn.

Een moeilijkheid van de Segway is dat je in sommige landen een licentie nodig hebt om met het ding rond te mogen rijden, net als voor een hoverboard. Daarnaast is het product een geinig ding, maar geen oplossing voor een probleem. Heb je ooit het gevoel gehad echt een Segway nodig te hebben? Over veel dingen was ook niet goed nagedacht. Waar parkeer je bijvoorbeeld zo’n apparaat?

Los van de praktische zaken is één argument waardoor de Segway is geflopt misschien nog wel de belangrijkste. Laten we eerlijk zijn: het ziet er niet uit.

Segway

Sommige innovaties slaan beter aan dan anderen. Investeer jij liever een paar euro in plaats van 20 miljoen in een gadget die je nooit in deze rubriek met gefaalde innovaties terug zult zien? Check dan de top gadgets van de Action, Lidl en Aldi. Die stellen nooit teleur.

Reageer op artikel:
Dit werd ‘m niet: de Segway, het vervoersmiddel waarop niemand gezien wil worden
Sluiten