Jelle van Es | LinkedIn Gaming 30 jan 2018

Shadow of the Colossus Review: Klassieker in nieuw jasje

Shadow of the Colossus wordt door velen gezien als de beste game die op de PlayStation 2 is verschenen. Wat mij betreft terecht, want de game deed iets dat uniek was voor zijn tijd. Zonder echt iets van een verhaal dat je bij de hand neemt, toch een emotionele ontroering bij de gamer opwekken. Een paar jaar geleden kwam de game opnieuw uit, op de PlayStation 3. Toen als een simpele port. En nu is er een heuse PlayStation 4-versie, die als remaster de boeken in gaat en echt oogt als een PlayStation 4-avontuur.

Deze versie biedt verbeterde graphics en framerate, 4K en HDR-ondersteuning en de mogelijkheid om tijdens je avontuur prachtige foto’s te nemen en die te delen met de rest van de wereld. Het is daarmee de ultieme versie en eentje die anno 2018 zwaar de moeite waard is. Dit zijn daarbij de vijf punten die ik aan mijn nieuwe avontuur heb overgehouden.

HDR is zo mooi in Shadow of the Colossus

Vorig jaar heb ik een 4K-tv gehaald met HDR-ondersteuning. Er zijn al heel wat games die dankzij HDR een stuk fijner zijn om te beleven en Shadow of the Colossus mag zich aan het rijtje van games die beter worden met HDR toevoegen. De wereld van de game ziet er zonder HDR al sprookjesachtig en mysterieus uit, maar wanneer je alle toeters en bellen activeert, dan is het helemaal een feest. Lichteffecten zijn zo intens mooi en voegen enorm veel sfeer toe aan de game.

Shadow of the Colossus

Een verhaal dat boeit

Shadow of the Colossus is een game die geen verhaal vertelt, maar dat tegelijkertijd ook weer wel doet. In de basis komt het er op neer dat je je overleden geliefde tot leven probeert te wekken door naar een mysterieus land af te reizen en daar allemaal enorme beesten af te maken, de Colossi. Maar meer dan dat wordt er eigenlijk niet verteld en de dingen die er gebeuren moet je dan ook zelf duiden. Shadow of the Colossus is dan ook een game waar verschillende verhaaltheorieën over bestaan. Het mooie daaraan is dat je zelf mag interpreteren wat er gebeurt. Ook is het een heerlijke game om mee te kijken en genieten. Zo heb ik een groot deel van de game gespeeld, terwijl mijn twee zoontjes geboeid meekeken.

Shadow of the Colossus

Variatie in grote vijanden

In Shadow of the Colossus ben je voor het grootste gedeelte van je tijd bezig met het verslaan van de verschillende enorme Colossi. Het zijn baasgevechten om je vingers bij af te likken. Het zijn als het ware speurtochten. Je moet telkens op zoek gaan naar een zwakke plek. Lukt het je die te vinden, dan heb je daarna de mogelijkheid om de Colossus te beklimmen en op zoek te gaan naar de vitale plekken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Terwijl je op zoek gaat naar zo’n vitale plek, bijvoorbeeld op het hoofd van de Colossus, probeert de Colossus je van zijn lichaam af te gooien. Op die momenten hou je je zo goed mogelijk vast. Overleef je dit stuk, dan kun je daarna je zwaard een paar keer in de vitale plek rammen en de Colossus zodoende te killen. Om daarna weer op zoek te gaan naar de volgende Colossus.

Shadow of the Colossus

Muziek is enorm goed

In een wereld die op uitzondering van de Colossus na zo goed als leeg is, is het mooi om te zien dat de muziek die leegte fantastisch opvult. Terwijl je dichterbij je doel komt, zwelt hij heerlijk aan en wanneer het gevecht echt begint, wordt hij bombastisch. Een soundtrack die je buiten de game ook heel goed kunt beluisteren.

Shadow of the Colossus

Klimmen en klauteren werkt niet superfijn

Toch is er ook één puntje die minder goed werkt. De gameplay van Shadow of the Colossus kan soms wat houterig zijn. Zowel het beklimmen van een Colossus als het beklimmen van omgevingen om zo op een bepaald punt te komen is minder fijn dan dat je vandaag de dag gewend bent geraakt van games als Uncharted. Daarmee is het een game die qua graphics oogt als een game anno 2018, maar qua gameplay zul je even terug moeten schakelen naar het verleden.

Shadow of the Colossus

Shadow of the Colossus is vanaf 6 februari beschikbaar en verschijnt exclusief op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze uitgebreide gamingpagina.