Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 27 apr 2018

Shadow of the Tomb Raider Preview: De duistere kant van Lara Croft

In de wereld van games zijn er een paar titels die inmiddels de status van legendarisch hebben bereikt. Games die meer dan tien jaar aan de top staan. De Mario-reeks is er daar absoluut één van, je kunt de Zelda-reeks er zeker toe rekenen en met de release van God of War mag je ook die serie zeker noemen. En dan heb je nog Lara Croft en haar Tomb Raider-games. Zij is sinds de grijze PlayStation een waar icoon geworden en naast diverse games ken je haar ook van verschillende films. Dit jaar krijgen we met Shadow of the Tomb Raider een nieuw deel in de serie. In hartje Londen kregen wij de kans om met een vroege versie van de game aan de slag te gaan.

Shadow of the Tomb Raider is het derde en laatste deel uit de huidige trilogie. Deze begon met de reboot Tomb Raider uit 2013 en werd gevolgd door Rise of the Tomb Raider. Het is een game die laat zien hoe Lara Croft haar uiteindelijke transformatie naar de Tomb Raider maakt zoals we die uit de eerdere games kennen. Het is een game die iets duisterder is en een nog volwassenere Lara laat zien. Eentje die echt van wanten weet en er niet voor terugdeinst om de strijd met de evil organisation Trinity aan te gaan. En dat alles in Zuid-Amerika, waar zij geheimen van de Maya-cultuur ontdekt. Dit zijn de vijf punten die ons tijdens de speelsessie opvielen.

Shadow of the Tomb Raider ziet er heerlijk uit

Tijdens de speelsessie kregen we kans om Shadow of the Tomb Raider op een Xbox One X te spelen met een fijn 4K-scherm. En vanaf het allereerste moment dat we de game in beweging zagen, waren we verkocht. Shadow of the Tomb Raider ziet er fantastisch uit. Het is een game waarbij een personage als Lara Croft vol detail zit en haar haar bijvoorbeeld perfect meebeweegt wanneer zij springt. Maar ook als je kijkt naar de grootsheid en de schaal van de game, dan maakt dat heel erg veel indruk. Het is groots, het is gevarieerd, het is voorzien van ijzersterke lichteffecten en ga zo maar door.

Shadow of the Tomb Raider

Lara Croft staat haar mannetje

Daarnaast is het goed om te zien dat Lara Croft in dit deel de confrontatie echt opzoekt. Andermaal krijgt ze te maken met de organisatie Trinity, die snode plannen heeft, maar daar heeft ze geen schrik meer van. Als een berekende killer zal ze later in de game, en dat hebben we niet gezien, in de jungle gebruik maken van de elementen van de natuur om zo ongezien te blijven voor haar vijanden en vanuit daar keihard toeslaan. Denk daarbij aan de mogelijkheid om zichzelf onder te smeren met modder en vanuit een modderpoel naar boven komen Maar ook buiten deze momenten konden we in demo al hier en daar een vijand ongezien van achteren pakken en de keel door te snijden.

Shadow of the Tomb Raider

Veel klimmen en klauteren

Zoals het een goede Tomb Raider-game betaamt, zul je in Shadow of the Tomb Raider ook flink wat moeten klimmen en klauteren. Uiteraard maakt Lara daarbij gebruik van haar pikhouweel om zich vast te klampen wanneer zij richting een rotswand springt. Daarnaast zul je ook heel wat momenten hebben waar je je vasthoudt aan richels om zo langs muren te klimmen en moet je zo nu en dan flinke sprongen maken. Als je dat in de Uncharted-reeks fijn vond, dan zul je daar ook van gaan genieten in deze game.

Shadow of the Tomb Raider

Water als een gevaarlijk element

Naast de iets wat duistere setting en het feit dat Lara wat meer volwassen is geworden ten opzichte van de vorige games, legt de ontwikkelaar ook focus op stukken waarbij je onderwater je probeert te verplaatsen. Daarbij moet je proberen om op de juiste plekken naar adem te happen en zo nu dan vol spanning zit om weer op tijd boven water te komen voordat je stikt. In de speelsessie waren er twee momenten waar dit speelde en in beide gevallen was het echt heel erg goed uitgewerkt. En dat zeg ik terwijl ik normaal gesproken een hekel heb aan stukken die zich onderwater afspelen. Wat Shadow of the Tomb Raider in de twee voorbeelden anders maakte, was dat het redelijk overzichtelijk was. De onderwaterstukken waren bijvoorbeeld niet al te donker, zodat je goed kon zien waar je heen ging.

Shadow of the Tomb Raider

Combat smaakt naar meer

De demo was van vele markten thuis. Er waren stukken dat je moest sneaken, waarbij je puzzels moest oplossen, dat je moest klimmen en klauteren en onder water stukken moest afleggen. Het eindigde met een grote confrontatie met vijanden. Op dat moment gingen alle remmen los. Je begon met stealth kills en het maken van geruisloze kills met je pijl-en-boog. Je wordt echter ontdekt en op dat moment pak je je machinegeweer en open je vol furie het vuur. Je schiet op explosieve kratten voor grote explosies, probeert dekking te zoeken om vijandelijke aanvallen te ontwijken en maakt zoveel mogelijk headshots. En op het moment dat je geraakt wordt, kun je je terug trekken en de voorwerpen die je tijdens je avontuur hebt gevonden gebruiken om medicijnen te maken en je daarmee te genezen.

Shadow of the Tomb Raider

Drie kwartier lang hebben we van de game genoten en het was van het begin tot en met het einde boeiend. Lara als personage is geloofwaardig, ze maakt in de korte sessie al wat heftige dingen mee, die een voorbode zijn van iets meer en het ziet er gewoon goed uit. Shadow of the Tomb Raider verschijnt op 14 september en komt dan uit op de pc, Xbox One en PlayStation 4. Wil je nu al klimmen en klauteren? Dan is Uncharted iets voor jou.

Reageer op artikel:
Shadow of the Tomb Raider Preview: De duistere kant van Lara Croft
Sluiten