Jelle van Es | LinkedIn Gaming 19 okt 2017

Shadow of War review: uitgebreide en boeiende actiegame

Een paar jaar geleden kwam uitgever Warner Bros met Shadow of Mordor, een zeer fijne actie game die je meenam naar de wereld van Middle Earth en waar jij een groot avontuur beleefde. Het was een fijne mix tussen de grote open wereld van Assassin’s Creed en het bijbehorende freerunnen en het combatsysteem van de Batman Arkham-games. Ook had de game een zogenaamd Nemesis-systeem, waarbij jij kon bepalen welke vijanden promotie konden maken binnen het vijandelijke leger en ze zo kon misbruiken. Die topgame heeft nu een vervolg gekregen in de vorm van Shadow of War.

Shadow of War draait andermaal om Talion, die wordt bijgestaan door Celebrimor, een spookachtig wezen, waar hij in het vorige deel een pact mee heb geslagen. Het doel is nog altijd hetzelfde: wraak nemen om het leger van Mordor. Ook nu bevind je je weer in een grote open wereld, waarbij je aan het begin van je avontuur je vaardigheden van het origineel kwijt raakt.

Je begint dus weer helemaal onderaan, maar dat is eigenlijk geen straf. Het betekent namelijk dat je weer een groots avontuur mag gaan beleven, dat zeer goed gevuld is en divers is qua gameplay. Wij hebben ons enorm vermaakt met Shadow of War, met dank aan deze vijf punten.

Je hoeft geen Lord of the Rings-fan te zijn om er van te genieten

Hoewel ik de films wel heb gezien, ben ik nou niet echt een groot Tolkien-fan, die alles van de lore weet. Toch stapte ik zonder moeite in de wereld van Shadow of War, ook zonder het eerste deel gespeeld te hebben. De beweegredenen van Talion zijn duidelijk en zijn band met Celebrimor snap je. Het feit dat je twee personages in één hebt zorgt ook voor een diepgang tijdens gesprekken met andere personages in de game. En als je wel een fan bent, dan is het tof om bepaalde personages die je uit de films kent in de game terug te zien.

Shadow of War Definitive Edition

Vechtsysteem in Shadow of War is zo goed

Als je mij vraagt wat de reden is om Shadow of War te spelen, dan is de voornamelijke reden weggelegd voor het vechtsysteem, dat echt heel erg goed is. Het doet zoals gezegd denken aan dat van de Batman Arkham games. Je kunt op een vijand succesvol inhakken en hem uiteindelijk afmaken, maar tegelijkertijd moet je op de juiste actieknoppen drukken wanneer vijanden jou aanvallen en zo een counter in te zetten.

Het systeem zorgt er voor dat je altijd moet opletten. Ben je een paar keer te laat er mee, dan leg je het loodje, terwijl een goed getimede counter je juist een overhand in het gevecht geeft. Zeker wanneer je met zes Orcs tegelijkertijd vecht is dit een groot feest.

Vijanden zijn boeiend

En dan heb je nog de belangrijke vijanden in de game, de hoger geplaatste orcs en ander gespuis. Het toffe aan Shadow of War is dat elke belangrijke vijand een eigen stijl en tactiek kent. Zo ben ik een rijmende orc tegengekomen en eentje met een dubbele identiteit, die me deed denken aan Gollum. Ook is er een grote variatie in de manier waarop dit soort vijanden vechten en hoe ze ten tonele verschijnen.

Sommige kom je gewoon tegen als je ze tegen het lijf loopt, voor anderen moet je eerst een bepaald doel voltooien voordat hij verschijnt. De ene keer is de vijand daarbij een zeer gepantserde knaap, die enkel van achteren is te raken, terwijl het de andere keer een trickster is die het van zijn snelheid moet hebben. Omdat het zo gevarieerd is, verveelt de game geen moment en is elk gevecht met zo’n vijand een hoogtepunt op zich.

Enorm veel te beleven

Ik heb veel tijd met de game doorgebracht door gewoon een beetje te vechten en dat alleen al is enorm leuk om te doen. Maar het is tegelijkertijd het topje van de ijsberg. Shadow of War is een enorm uitgebreide game. Naast het hoofdavontuur heb je vele zijmissies en kleine extra’s die je kunt ondernemen. Ook heb je de mogelijkheid om in levels stijgen en met de nieuw verdiende skillpoints je vaardigheden te verbeteren. Tevens verdien je onderweg diverse wapens en armor upgrades, waarmee je ook weer beter wordt. Kortom, dit is een game die je niet snel zal vervelen.

Shadow of War

Ziet er heerlijk uit

En omdat het oog ook iets wilt, is het nog goed om te melden dat Shadow of War er uitstekend uitziet. De grootsheid van de wereld wordt heerlijk in beeld gebracht en met name de lichteffecten in de game zijn een genot voor het oog. Maar ook de soepelheid waarop de gevechten voor je ogen voltrekken zijn indrukwekkend om te zien. Daarmee is Shadow of War een uitstekend totaalpakket.

Win de game

En het mooiste van dit alles is dat we de game ook weggeven. In samenwerking met Warner Bros mogen we één keer de Xbox One-versie van de game weggeven. Daar doen we als bonus ook nog een leuke snowglobe bij, zoals je die hieronder kunt bekijken.

Om hier kans op te maken vragen we je een mail te sturen naar [email protected], met daarbij de vermelding van je adresgegevens, zodat we de game ook kunnen opsturen. Succes! Check ondertussen ook onze review van Gran Turismo Sport.