Jelle van Es | LinkedIn Gaming 27 nov 2017

De Sims 4 Review – De game is er nu ook voor de console

Ooit was er een tijd dat De Sims de grootste game ter wereld was. Voornamelijk de eerste twee delen van de game inclusief de miljard uitbreidingen deden het belachelijk goed. Met Sims 3 was de vernieuwing al wat weg en met De Sims 4 probeerde EA de serie weer nieuw leven in te blazen, wat gedeeltelijk lukte. In 2014 werd De Sims 4 voor de pc uitgebracht en nu kun je de game ook op de consoles spelen.

Sims 4 voor de PlayStation 4 en Xbox One

In principe zou je denken dat je als consolegamer wat extra’s zou krijgen voor een game die al drie jaar op een ander platform beschikbaar is. Helaas, De Sims 4 voor de PlayStation 4 en Xbox One is puur de basisgame. Bepaalde uitbreidingen zijn wel beschikbaar, maar daar moet je weer extra voor betalen. Dat voelt een beetje als een sigaar uit eigen doos, terwijl je tegelijkertijd wel de hoofdprijs moet betalen voor een game van een paar jaar oud. En dat is niet het enige minpunt van de game.

Je eigen leven leiden

Ik begin echter positief. De Sims 4, geeft je net als de andere games uit de reeks, de mogelijkheid om je eigen digitale leven te leiden. Daarvoor maak je een eigen Sim aan, kies je zijn of haar persoonlijkheden, kies je een stad waar je begint en vervolgens een perceel. Met een kleine spaarrekening bouw je daar je basishuis met voorzieningen en begin je vanaf dat moment je carriere.

de sims 4

Genoeg te doen in De Sims 4

Vanaf dat moment is er genoeg te doen. Het is belangrijk om een baan te vinden, om op die manier aan inkomsten te komen. Maar minstens zo belangrijk is het geluk na te streven. Daarvoor moet je dus goed eten, op tijd naar de wc, zorgen dat je genoeg slaap hebt, zorg voor entertainment en ook zo nu en dan met andere mensen kletst. Ook heb je telkens een aantal doelen, die bij het voltooien daarvan voor bonussen zorgt. En moet je natuurlijk jezelf vaardigheden aanleren, om zo een betere baan te vinden. Om nog te zwijgen over de liefde die iedereen wil vinden en een gezin wil stichten.

Kleine teksten

Dan de mindere punten, waarbij gelijk duidelijk wordt dat De Sims 4 een behoorlijke luie poort is. Kijk, gamen op een console is anders dan op een pc. Ik heb in mijn woonkamer een mooie grote 4K-tv staan, maar voor De Sims 4 moest ik er een stoel bij pakken en dicht bij het scherm zitten. De teksten in de game zijn namelijk superklein, waardoor je niet relaxt op afstand kunt zitten.

Loopt niet helemaal soepel

Misschien wel vervelender, is het feit dat de game alles behalve lekker loopt. De framerate is matig wanneer je de game op de hoogste snelheid zet, terwijl het tegelijkertijd niet eens snel gaat. Daarnaast is de resolutie van de game wat matig, waardoor het er simpelweg niet mooi uitziet. Het is technisch gezien een wat matig verhaal.

Controls zijn wat rommelig

Tot slot zijn de controls van de game niet zo fijn. Andermaal een punt waaruit blijkt dat er weinig moeite is gestoken in de port. Het navigeren tussen de verschillende menu’s is rommelig, tutorials leveren vervelende pop ups op en de selectie van een voorwerp om jouw Sim iets te laten doen is lastig. Om vervolgens nog maar te zwijgen van een praatje maken van Sims die voorbij lopen. Als je een gesprek wil starten, dan moet ik echt de game pauzeren en de Sim selecteren om mee te praten en een opdracht geven. Is dat gelukt, dan gaat de game weer verder.

Conclusie: daarmee is het een game van drie jaar oud zonder toevoegingen en een matige overzetting. Enkel als je echt geen pc hebt en het Sims-gevoel wel weer wil ervaren is de game te doen. De Sims 4 is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze speciale gamingpagina.