Jelle van Es | LinkedIn Gaming 16 nov 2017

Skyrim voor de Nintendo Switch Review – Opnieuw op avontuur!

Zes jaar geleden maakten we kennis met The Elder Scrolls V Skyrim. In 2011 was het een game die zwaar indruk maakte en garant stond voor vele uren speelplezier. Het is zonder twijfel één van de beste games die op de vorige generatie uitkwam. Een paar jaar geleden kreeg Skyrim een tweede kans op de PlayStation 4 en Xbox One, die andermaal in de smaak viel. En nu, ruim een half jaar na zijn release is de game beschikbaar op de Switch.

Vanaf de onthulling van de Switch stond Skyrim prominent in beeld. Het was één van de eerste grote third party titels waarmee Nintendo wilde laten zien dat de Switch een console was die ook games van andere uitgevers zou krijgen. Natuurlijk, de game is zes jaar oud en de kans dat je hem al een keer gespeeld hebt is behoorlijk groot. Daarnaast was ik van te voren bang dat de game niet goed zou draaien op de Switch. Na een paar uur spelen was ik echter om. Skyrim op de Switch werkt niet alleen fantastisch, het is ook nog eens een toffe game voor de tweede of derde keer te spelen.

Skyrim

Skyrim onderweg is leuk

Nu is de tijd om bij elke Switch-game te benadrukken dat de game onderweg te spelen eigenlijk wel achter ons. Het is een Switch, je kunt hem als handheld gebruik, we get it. Maar de ene game is minder goed mobiel speelbaar dan de andere. Zo eerlijk moeten we ook weer zijn. Hoewel Skyrim een game is met veel verhaal en dialogen, blijkt het in mijn ervaring ook een ideale game om onderweg te spelen. Even een grot in gaan en daar elke vijand een kopje kleiner te maken. Of in een kwartier tijd van de ene plek naar de andere te reizen, om daar nieuwe avonturen te beleven, het werkt allemaal goed onderweg. Ook zijn de laadtijden redelijk beperkt gebleven, dus je hoeft niet lang te wachten wanneer je een nieuw gebied betreedt.

Zo enorm veel te doen

Ja, net als de game die zes jaar geleden uitkwam, weet Skyrim op de Switch je onder te dompelen met enorm veel content. Wie alles in de wereld wilt zien en beleven is zo tweehonderd uur verder en dan heb je waarschijnlijk nog steeds niet alles meegemaakt. Je kunt grotten in gaan om te vechten met bandieten, geld gebruiken om nieuwe wapens te kopen, complete huizen leeg te roven, je vaardigheden verbeteren, zelf je armor maken en ga zo maar door. Ook zijn er veel verschillende vechtstijlen. De één vindt het fijn om als een Mage rond te rennen, terwijl de ander liever met zijn grote bijl op vijanden in hakt.

Inclusief uitbreidingen

Mocht je bang zijn om niet genoeg avonturen te hebben, dan is het nog goed om te weten dat de game voorzien wordt van de grote uitbreidingspakketten die destijds voor de game zijn uitgebracht. Dat betekent dus dat je aan de slag kunt gaan met Dawnguard, Hearthfire en Dragonborn voor zeker nog eens vijftien tot twintig uur aan extra gameplay. Je kunt immers nooit genoeg Skyrim hebben.

beste Nintendo Switch-games

Ziet er goed uit

Voor wie bang was dat Skyrim op de Switch een downgrade zou zijn, geen nood. De game draait als een zonnetje. Hij is iets mooier dan dat ik de PlayStation 3 en Xbox 360-versies in gedachte had. Met name effecten als mist en bepaalde lichtsinvallen ogen een stukje beter. Ook is de framerate lekker stabiel en zijn de eerder genoemde laadtijden iets minder lang dan dat ik in gedachten had. Je moet alleen wel je Switch qua brightness even omhoog krikken. Anders zijn donkere grotten wel erg donker.

Voor nieuwkomers en veteranen

Tot slot nog een belangrijke vraag voor wie deze game geschikt is. Wat mij betreft voor iedereen. Kijk, als je de game op één of andere manier nog nooit gezien hebt, omdat je bijvoorbeeld altijd op Nintendo-consoles speelt, dan is het een simpel sommetje: deze game is dik de moeite waard. Maar zelfs als je hem eerder hebt gespeeld, is het een aanrader. Ondergetekende heeft alle achievements destijds op de Xbox 360 gehaald en ook tientallen uren in de Remaster gestoken. En nu ben ik weer helemaal verslaafd aan deze Switch-versie. Kortom, Skyrim voor de Switch is wat mij betreft een dikke, dikke aanrader!

Wil je meer lezen over de vele Switch-games? Bezoek dan ons speciale Switch-dossier!