Martijn Pijnenburg
Martijn Pijnenburg Tech 10 jul 2018

Skyscraper Review: clichématig, maar toch spannend

Fans van Dwayne ‘The Rock’ Johnson kunnen vanaf 12 juli genieten van de actiefilm Skyscraper, waarin de actieheld een reusachtige wolkenkrabber beklimt. Wij zagen deze film tijdens de voorvertoning en geven alvast onze mening.

Skyscraper Review

In Skyscraper staat Will Sawyer centraal. Hij is een voormalig FBI-agent die bij een uit de hand gelopen missie een deel van zijn been is kwijtgeraakt. Dit was voor hem reden genoeg om het wat rustiger aan te gaan doen. Hij focust zich nu op zijn gezin en verdient de kost met het regelen van de veiligheid in wolkenkrabbers.

Skyscraper review
Zijn nieuwste opdracht is het beveiligen van The Pearl, een gigantisch hoge wolkenkrabber in Hong Kong waar hij tevens samen met zijn gezin in woont. Als terroristen er echter een brand veroorzaken wordt Will erop aangekeken. Hij besluit ondanks de brand en het feit dat de politie achter hem aanzit de Pearl in te klimmen om zijn gezin, die nog in het gebouw zaten, te bevrijden.

Skyscraper begint met een vrij sterke opening, waarna de film echter al snel weer inzakt. Er wordt een complot gesmeed tegen hoofdpersoon Will waarbij clichés het voornaamste wapen lijken te zijn. Wat volgt is het zoveelste aftreksel van Die Hard, dit keer met The Rock in de hoofdrol. Alhoewel die het helemaal niet slecht doet lijkt het alsof de film niks nieuws heeft te bieden. Toch is dat niet helemaal waar…

Hoogtevrees

Zoals al in de trailers te zien was probeert hoofdpersoon Will op een gegeven moment de 1067 meter hoge Pearl in te komen. De manier waarop dit gefilmd is zorgt ervoor dat je spontaan last krijgt van hoogtevrees. Het is daarom niet ondenkbaar dat je bij bepaalde scenes met zwetende handjes in je bioscoopstoel zult zitten. Als dit het doel was van de makers dan zijn ze daar absoluut in geslaagd.

Deze review is geschreven door CineMartijn.

Skyscraper is een clichématige actiefilm die niet veel nieuws te bieden heeft. De uitzondering hierop zijn de scenes aan de buitenkant van de wolkenkrabber waarvan je spontaan hoogtevrees krijgt. Daarnaast is het geheel ondanks alles gewoon een lekkere actiefilm voor tussendoor. De film draait vanaf 12 juli in de Nederlandse bioscoop. Mocht je deze Skyscraper review leuk vinden, bekijk dan hier wat we van Redbad vonden.