Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Tech 18 jun 2019

Slaapproblemen? Je sleep tracker zou ze erger kunnen maken

Om gezond door het leven te gaan is het belangrijk dat je een goede nachtrust krijgt. En om te bepalen of je die goede nachtrust ook daadwerkelijk krijgt, hebben we tegenwoordig allerlei apps om de slaapcyclus bij te houden. Zo wil je smartphone maar al te graag helpen met je slaapproblemen en kan je smartwatch helemaal zelf tracken hoeveel slaap je krijgt. Toch waarschuwen sommige wetenschappers tegen het gebruik van sleep trackers. In een gesprek met de New York Times laten ze weten dat ze je slaapproblemen juist erger zouden kunnen maken.

Trackers kunnen slapeloosheid verergeren

De sleep trackers zouden volgens de wetenschappers onder andere slapeloosheid kunnen verergeren door het enerzijds geven van onnauwkeurige data en aan de andere kant het vergroten van je ongerustheid over je slaapcyclus. Steeds meer mensen gaan aan de slag met het meten van hun slaapcyclus en krijgen hierbij perfectionistische neigingen. In één onderzoek leidde het gebruik van sleep trackers er bijvoorbeeld toe dat mensen juist teveel tijd in bed doorbrachten om aan voldoende slaap te komen en zelfs op basis van de verzamelde data zomaar allerlei behandelingen ondergingen voor niet bestaande slaapproblemen.

slapende man slaap tracker

Nooit meer slaap tracker gebruiken?

Dat betekent natuurlijk niet dat sleep trackers per se slecht en inaccuraat zijn en dat je ze nooit moet gebruiken. Het is alleen wel belangrijk om ze niet als een soort heilige graal te zien en om geen raar gedrag te gaan vertonen alleen maar om de juiste stats te krijgen op je activity tracker. Dr. Conor Heneghan van Fitbit laat weten dat er maar weinig Fitbit gebruikers zijn, die daadwerkelijk te kampen hebben met serieuze slaapangsten. Hij geeft verder aan dat het tracken van data juist het effect van een consistent slaappatroon of schadelijke gewoontes duidelijk zou kunnen maken. Ook tracken de wearables je hartslag en bewegingen tijdens de verschillende slaapstadia.

Minder accuraat dan mensen

Toch blijven de apparaatjes nog steeds minder accuraat dan daadwerkelijke mensen. Zo laat Fitbit’s eigen onderzoek zien dat de resultaten van zijn trackers maar 70 procent van de tijd overeenkomen met de resultaten van officiële medische apparatuur. Wanneer een mens je slaappatroon voor je bij zou houden zouden de observaties daarentegen zo’n 90 procent van de tijd overeenkomen met officiële resultaten.

Naast gadgets om je slaap te tracken, bestaan er natuurlijk ook gadgets die je slaap actief proberen te verbeteren. Zo introduceerde UrgoNight onlangs een hoofdband ter bevordering van je slaapgedrag.

Engadget

Reageer op artikel:
Slaapproblemen? Je sleep tracker zou ze erger kunnen maken
Sluiten