Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Home 27 jul 2017

Facebook komt met slimme speaker: heeft de consument genoeg vertrouwen?

Na Amazon, Google en Apple zou volgens een nieuw rapport nu ook Facebook komen met een slimme speaker. Waar Amazon eerst alleen was op de slimme speaker markt, beseffen steeds meer techbedrijven dat er behoorlijk wat te verdienen valt met de slimme apparaatjes. Facebook zou echter van plan zijn om iets unieks toe te voegen aan de eigen speaker. De Facebook speaker zou namelijk uitgerust zijn met een 15 inch touchscreen.

Prototypes worden al geproduceerd in China

Hoewel we nog bijna niks hebben gehoord over de slimme speaker van Facebook, zouden het bedrijf er al klaar voor zijn om testversies te produceren. Het Taiwanese bedrijf Pegatron Technology zou de productie op zich nemen en zou zelfs al zijn begonnen een kleine hoeveelheid speakers te produceren in de Chinese fabrieken van het bedrijf.

Facebook

Display differentieert Facebook speaker van de rest

Zoals gezegd krijgt de Facebook speaker iets dat we niet bij de speakers van de concurrentie zien. Waar Amazon’s Echo, Google Home en Apple’s Homepod alleen via spraakopdrachten bestuurd kunnen worden, zal de Facebook speaker ook een touch display krijgen. Hiermee differentieert Facebook zich van de rest, in een markt welke op het moment duidelijk wordt gedomineerd door Amazon. De tijd zal leren of het display Facebook zal helpen klanten van de concurrentie weg te snoepen.

LG display met in-cell technologie

Facebook’s speaker zou voor het display gekozen hebben om LG als leverancier te gebruiken. Het display zal gebruik maken van in-cell technologie, waarbij het scherm maar uit één laag bestaat. Hierdoor is het scherm dunner en lichter en volgens sommigen zou de resolutie ook beter zijn dan bij een standaard LCD display. Verder zou de speaker een behuizing krijgen van een magnesium en aluminium allooi. Hoe het apparaat er precies uitziet weten we helaas nog niet, er zijn nog geen foto’s online opgedoken.

Facbook speaker
Facebook Bluetooth speaker

Wie wordt de virtuele assistent van Facebook?

Het toevoegen van een display zou er misschien mee te maken kunnen hebben dat Facebook voor de speaker een kunstmatige intelligentie heeft moeten creëren. Hiermee begeeft het bedrijf zich op een nieuw gebied. Door een display toe te voegen geeft Facebook gebruikers in ieder geval de keuze om ook visueel opdrachten te kunnen geven (mocht de spraakherkenning nog niet optimaal werken).

Het schijnt overigens best lastig te kunnen zijn een virtuele assistent te ontwikkelen. Zelfs Samsung heeft nog problemen om het spraakgedeelte van Bixby helemaal in orde te krijgen en moet nog steeds Bixby Voice lanceren in Nederland.

Vertrouwen

Het wordt in ieder geval zeer interessant om te zien hoe consumenten hiermee omgaan. Men roept op het internet al dat dit een slecht idee is. We denken dat het nog te voorbarig is om zulke conclusies te trekken, maar het is wel een interessant punt: vertrouwen.

Uit meerdere onderzoeken en peilingen blijkt dat consumenten Facebook niet vertrouwen. Apple, Google en zelfs Amazon: geen probleem. Maar Facebook? Nee, dan houdt het op voor de consumenten.

Dat komt vooral doordat men het sociale netwerk logischerwijs associeert met het delen van content. Denk aan je vakantiekiekjes, of een uitgebreide status. Dat is de kern van Facebook.

Google Home Siri speaker Apple

Facebook is naar buiten toe gericht, naar de rest van de wereld. Amazon, Google en ook Microsoft draaien meer om de consument, in de zin dat hun diensten naar de consument toe gericht zijn qua effect.

Wat jij opzoekt met Google of koopt op Amazon is jouw business. Facebook’s hele business is het delen van jouw content, het vullen van feeds. Ja, indirect doet Google ook allerlei dingen met je gegevens, maar dat is niet de kern.

Het is dan ook logisch dat men de speaker van Facebook niet vertrouwt. Wil je iets dat jouw content deelt midden in je kamer hebben? Dat is een hele hoge drempel, een stap die als het om Facebook gaat veel mensen niet willen zetten.

Privacy wordt een steeds belangrijker onderwerp. Nu onze huishoudens verbonden worden middels slimme gadgets moeten consumenten zich steeds meer afvragen wat ze eigenlijk in huis willen halen. De kans is groot dat Facebook dan lager op het lijstje staat dan de concurrentie.

Reageer op artikel:
Facebook komt met slimme speaker: heeft de consument genoeg vertrouwen?
Sluiten