Je spraakassistent valt je binnenkort wellicht lastig met advertenties, Alexa is de eerste

Het hebben van een slimme speaker kan je dagelijkse leven in huis een stuk gemakkelijker maken. Wanneer je hem nodig hebt voorziet hij je van informatie of zet hij een lekker nummertje op. Dit zijn handige functies. Het zou echter kunnen dat je over een tijdje ook wordt voorzien van ongevraagde informatie door de speaker, in de vorm van advertenties. Voor Alexa van Amazon’s Echo lijkt dit binnenkort realiteit te worden.

Alexa wordt verkoper

We weten het, we konden er op wachten, maar volgens een rapport van het Amerikaanse CNBC is het wellicht binnenkort zo ver: een slimme speaker die je naast de nodige nuttige informatie, ook advertenties laat horen.

Amazon, het bedrijf achter de slimme speaker Echo, is in gesprek met verschillende merken en adverteerders om te kijken naar de mogelijkheden van adverteren op de Echo via de spraakassistent Alexa. Volgens het rapport heeft Amazon onder andere om tafel gezeten met Procter & Gamble (die merken vertegenwoordigt als Oral-B, Head & Shoulders en Braun).

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven kunnen adverteren via een spraakassistent, en in dit geval via Alexa. Een van die manieren is om merken bijvoorbeeld te laten betalen voor hun positie wanneer mensen aankopen doen via Alexa. In de VS doen steeds meer mensen aankopen via Alexa. In dat geval kan er bijvoorbeeld worden gezorgd dat als iemand de spraakassistent vraagt om nieuwe keukenrollen te kopen, dat de keukenrollen van een van de merken van P&G wordt aangeraden.

Alexa
Afbeelding via Amazon

Goede marketing, jammer voor de consument

Betaalde advertenties via een spraakassistent zijn wellicht een stuk effectiever dan een advertentie op Google. Wanneer mensen aan het browsen zijn hebben ze namelijk vaak oogkleppen op tegen advertenties in hun zoekresultaten, en scrollen ze hier snel overheen. Als een spraakassistent bepaalde aanbevelingen doet is het echter lastiger hier gewoonweg voorbij te ‘scrollen’. Daarnaast is het wellicht lastiger te herkennen wat wel en wat geen advertentie is. Dat is uiteraard afhankelijk van hoe Amazon de boodschap zal verpakken.

Amazon zelf zegt niet bezig te zijn met het benaderen van mogelijke adverteerders voor Alexa. Het bedrijf heeft de schijn echter tegen, en het zal ons niets verbazen spraakassistenten binnenkort ook advertenties zullen bevatten. Dit is alleen wel jammer voor de consument, die er (uiteraard) niet op zit te wachten een spraakassistent met bias in huis te hebben. Het lijkt ons een beter plan dat Alexa gewoon spraakassistent blijft die ons lekkere recepten vertelt en ons favoriete nummertje op zet, in plaats van in de huid van een verkoper te kruipen.

Alexa

Op dit moment spreken de slimme speakers van Amazon trouwens nog geen Nederlands, maar je kunt ze inmiddels wel bestellen via de Duitse website. Benieuwd naar de specificaties en naar wat ze kosten? Check het hier.

Reageer op artikel:
Je spraakassistent valt je binnenkort wellicht lastig met advertenties, Alexa is de eerste
Sluiten