Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Home 21 jan 2018

2018 wordt het jaar van de slimme speaker

Volgens een rapport van de analytische firma Canalys zijn het niet wearables of augmented reality apparaten die het dit jaar helemaal gaan maken, maar is 2018 het jaar van de slimme speaker. De afgelopen jaren zijn de apparaatjes steeds meer het middelpunt geworden van smarthomes en dit jaar zou er een explosie aan slimme speakers plaatsvinden.

Zelfs AR/VR apparaten en wearables kunnen de strijd niet aan

Door de komst van Apple’s ARKit vorig jaar werd door veel mensen gedacht dat augmented reality eindelijk een enorme boost zou krijgen en het nieuwe ding van 2018 zou gaan worden. Ook wearables en virtual reality apparaten worden vaak genoemd als de technologieën die een enorme groei gaan meemaken. Hoewel al deze apparaten inderdaad dit jaar veel meer verkocht zouden kunnen worden, lijken ze het niet te gaan winnen van slimme speakers.

augmented reality

Amazon Echo en Google Home overheersen ook in 2018

Verwacht wordt dat er dit jaar in totaal zo’n 58,3 miljoen slimme speakers verkocht zullen worden. Hierbij zouden mensen vooral gaan voor Amazon’s Echo speakers met Alexa en Google Home. Daarnaast wordt ook Apple’s slimme HomePod eindelijk op de markt verwacht en deze zou het vooral in Amerika goed doen. Volgens de verwachtingen zouden de Verenigde Staten goed zijn voor 68 procent van de HomePod aankopen, wat neerkomt op 38,4 miljoen exemplaren. Het zal interessant zijn om te zien hoe de HomePod het daadwerkelijk doet vergeleken met de Echo en Google Home. Het is nogal een lastige markt om als laatkomer nog tussen te komen. Maar ongetwijfeld zullen Apple fans de speaker extra interessant vinden, door de waarschijnlijk naadloze integratie met andere Apple producten.

Google Home slimme speaker

Slimme speaker snelst groeiende technologie

De slimme speaker markt is volgens Canalys analist Lucio Chen veel sneller gegroeid dan elke andere consumenten technologie van de laatste tijd, zoals AR en VR apparaten en zelfs ook wearables. 2017 zou meer het jaar zijn geweest om de speakers te introduceren en dit jaar zouden bedrijven zoals Amazon en Google zich gaan richten op het produceren van meer inkomsten uit de apparaten. Dit zou kunnen gebeuren door onder andere subtiele reclames, abonnementen en premium diensten. De technologie zou nog een overgangsfase zitten en extra kunnen groeien door groeiende investeringen van verschillende spelers in het ecosysteem.

Een  nieuwe speler op de slimme speaker markt is Kevin. Deze slimme speaker zou een virtuele huisgenoot zijn en beschermt je huis tegen inbrekers.

PhoneArena

Reageer op artikel:
2018 wordt het jaar van de slimme speaker
Sluiten