Sniper Elite 5: zelfde recept lijkt niet te vervelen

Games Jelle van Es 27 mei 2022

De Sniper Elite-serie is zo’n lekkere guilty pleasure. Zeker sinds het derde deel geniet ik ervan. Die game nam je mee naar Noord-Afrika, waarna je in het vierde deel losging in Italië. Fijne en zonnige locaties. Sniper Elite 5 speelt zich af in Frankrijk, waar jij voorafgaand aan D-Day diverse acties uitvoert om de Nazi’s te dwarsbommen.

Uiteraard ga je in Sniper Elite 5 aan de slag met Karl Fairburne, wat toch wel de beste sniper van de Geallieerden is. De Nazi’s beschrijven hem als de Shadow, omdat hij vaak vanuit het niets zijn vijanden uitschakelt met zijn sluipschuttersgeweer. Het liefst schiet je op het moment dat er flink wat omgevingsgeluid is, omdat de vijanden rondom jouw slachtoffer dan niks horen. Maar het is ook mogelijk om grof geweld te gebruiken en erop los te knallen. Of je dan lang in leven blijft, dat is de tweede vraag. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Sniper Elite 5 Review

Grote levels

Het leuke aan Sniper Elite 5 is dat je verschillende missies hebt, waarbij je elke keer een grote map voorgeschoteld krijgt om in los te gaan. Je hebt een hoofddoel en een paar zijmissies, maar meestal ben je echt wel een tijdje zoet. Zeker omdat je aan het begin rustig aan wil ontdekken hoe alles in elkaar zit, waar vijanden zich bevinden en hoe je zo sneaky mogelijk ze uitschakelt. Je wil namelijk altijd het voordeel hebben dat de vijanden niet weten dat je er bent. Bovendien zijn er vaak meerdere wegen die naar jouw doel leiden.

Grote open gebieden (Afbeelding: Koch Media)

Genoeg redenen om het opnieuw te spelen

Dat laatste zorgt er voor dat Sniper Elite 5 een game is die bij uitstek geschikt is om meer dan eens te spelen. Zeker omdat je in de levels nieuwe plekken vrijspeelt om je avontuur van te beginnen. Bovendien leer je dus gaandeweg waar vijanden zich bevinden en hoe je het beste doelen voltooit. Als je het dan voor een tweede keer speelt, dan is de kans groot dat je een stuk effectiever te werk gaat en uiteindelijk een betere score neerzet. En dat geeft weer een bepaalde voldoening.

Meerdere tactieken en wegen (Afbeelding: Koch Media)

De voldoening van een geraakt schot

Als we het toch hebben over voldoening, dan kan ik niet ontkennen dat het heerlijk is om met je sniper een geplaatst schot te lossen. Zeker wanneer niemand doorhebt dat je er bent is het redelijk makkelijk om goed in te zoomen op een zwakke plek van de vijand en dan de trekker over te halen. Als dat lukt, zie je hoe de kogel zijn kant op vliegt en vervolgens de vijand doorboort. Via een soort X-Ray zie je dan op een redelijk gruwelijke manier hoe het hoofd van de vijand wordt geraakt, of hoe de kogel dwars door het hart gaat. En uiteraard heb je ook de enigszins puberale mogelijkheid om de vijanden in zijn genetalien te knallen. Dat levert ook een mooie XP-bonus op.

Dit is zo leuk om te doen (Afbeelding: Koch Media)

Jezelf verbeteren in Sniper Elite 5

Want voor veel dingen die je in Sniper Elite 5 doet, krijg je dus XP, waarmee je ook in levels omhooggaat. Daarmee krijg je weer skill points, die je vervolgens inzet om bepaalde vaardigheden van Karl te verbeteren. Ook vind je tijdens je avontuur diverse tools, waarmee je bestaande wapens van aanpassingen voorziet. Op die manier zijn je kogels bijvoorbeeld effectiever of herlaad je sneller. Door dit soort elementen is dit echt een game die leuk is om te spelen en wil je hem ook blijven spelen.

Sniper Elite 5
Telkens beter worden (Afbeelding: Koch Media)

Sniper Elite 5 is nu verkrijgbaar en onder andere hier te scoren. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.