Jelle van Es | LinkedIn Tech 29 aug 2017

Sonic Mania Review: nostalgie op de meest ideale manier

Als we aan gamehelden van vroeger denken, dan gaan de gedachten bijna altijd uit naar Mario en Sonic. Het waren deze personages die in de jaren negentig garant stonden voor kwalitatief sterke games. Maar waar het Nintendo lukte om met elke nieuwe Mario-game de lat op het gebied van kwaliteit hoger te leggen, daar had Sega moeite om met Sonic het wiel opnieuw uit te vinden. Maak kennis met Sonic Mania in deze nieuwe Gaming WANT!

Sonic Mania review

Ja, er zijn een paar Sonic-games in het tijdperk na de Megadrive die enigszins oké waren, maar het was meestal huilen met de pet op. En toen, na vele jaren van weinig imponerende games, werd Sonic Mania aangekondigd. Een game die besloot om het roer om te gooien en volledig terug te gaan naar de basis. Wie Sonic Mania opstart, heeft het gevoel dat hij games als Sonic The Hedgehog 2 en 3 speelt. Een aantal levels komen zelfs bekend voor, maar ze zijn dankzij een twist toch weer compleet anders. Het totaalpakket is iets waar we dankzij deze redenen enorm enthousiast van worden.

De visuele stijl van Sonic Mania

Het meest voor de hand liggende punt van onze toffe ervaring is te vinden in de visuele stijl. De ontwikkelaar heeft alle grafische ‘ontwikkelingen’ van Sonic overboord gegooid en een heerlijke pixelacthige stijl uit het 16-bit tijdperk neergezet. Het is misschien een beetje een goedkoop trucje, maar wat maakt het uit: het klopt gewoon. Kijk gewoon hoe het er uit ziet op de afbeeldingen en dat is wat je krijgt.

Soundtrack is heel fijn

Minstens zo lekker is de soundtrack. Ergens is dat wel iets wat je verwacht. De soundtracks van de games zijn altijd goed geweest. Zo werd Sonic The Hedgehog 2 voorzien van een soundtrack waar Michael Jackson-samples op zijn gebruikt. Nu is Sonic Mania niet van het niveau van The King of Pop, maar het klinkt verdomd fijn. Zeker in combinatie met de geluidseffecten is het een heerlijk geheel.

Hoog tempo en variatie

Een Sonic-game moet snel zijn en dat is Sonic Mania. Er zijn vele stukken waar je op topsnelheid doorheen jaagt. Je neemt daarbij loopings, vliegt door de lucht heen en nog veel meer. Sonic Mania is echter meer dan een game waar je op automatische piloot doorheen vliegt. Er zijn genoeg stukken waarbij je moet nadenken en van timing gebruik moet maken om obstakels te overwinnen. En dan hebben we het nog niet gehad over de baasgevechten, die keer op keer voor uitdaging en lichte frustratie zorgen. Levels zijn hierdoor voor een eerste keer boeiend, maar weten dankzij verschillende routes en mogelijkheden ook te zorgen voor een hoge replaywaarde.

Sonic Mania

Bonuslevels

Sonic Mania is in zijn basis een 2D-platformer en dat is ook zijn grootste kracht. Maar de game kent ook een groot aantal bonuslevels, waarin je net iets anders doet. Zo moet je in een 3D-achtig doolhof alle blauwe bollen pakken of in soort race als een bezetene achter een snelheidsduivel aan gaan. Het levert een fijne afwisseling op en het spelen ervan voelt echt als een beloning.

Samen spelen

Tot slot is Sonic Mania een game die stiekem leuk is om samen te spelen. Zo kent het een competitieve split screen-modus, waarbij beide spelers proberen om een level zo snel mogelijk te voltooien. Daarnaast kan een tweede speler in het hoofdavontuur de controle over Tails nemen. Hij vliegt dan vaak uit het beeld omdat Sonic te snel is, maar kan perfect ingezet worden om eindbazen te verslaan. Of Tails grijpt Sonic om hem mee te tillen en naar hoger gelegen platformen te brengen.

Sonic Mania is nu verkrijgbaar voor de Switch, Xbox One en PlayStation 4. Later komt er ook nog een pc-versie uit. Check ook onze Hands On van WWE 2K18!