Sonos CEO biedt eindelijk uitleg na controversiële beslissing

Sonos-CEO Patrick Spence heeft een statement gepubliceerd op de site van het bedrijf, waarin hij zijn excuses aanbiedt voor alle verwarring die ontstaan is nadat de speakerfabrikant eerder deze aankondigde dat ‘legacy’-producten niet langer ondersteund worden.

Dergelijke producten krijgen geen software-updates meer en hoeven dus ook niet meer te rekenen op nieuwe functies. Ook was de boodschap destijds dat de producten vooralsnog prima moeten blijven werken, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat gebruikers boos werden. De CEO laat in zijn statement weten dat de producten daadwerkelijk blijven werken zoals je nu gewend bent. De zogenaamde legacy-producten zijn de Sonos Play:5, Zone Players en Connect en Connect:Amp.

Reactie van Sonos-CEO

Spence laat weten dat het de bedoeling is dat iedereen met oude Sonos-apparaten in zijn netwerk die apparaten “zo lang als mogelijk” moet kunnen gebruiken. De fabrikant belooft ook beveiligingsupdates en bugfixes uit te brengen voor zover dat straks nog mogelijk is. Er wordt hier geen schema voor gegeven. Dat zou met de beperkingen van de oude hardware te maken hebben.

Daarnaast meldt Spence dat er naar alternatieven gekeken wordt wanneer iets aan de kernervaring van de speakers toegevoegd wordt, dat niet meer haalbaar is op de legacy-apparaten. Als gebruikers wordt je hiervan op de hoogte gebracht, zodat je weet waar je aan toe bent.

In het statement staat verder niets over het terugtrekken van eerder gemaakte opmerkingen of beweringen, dus vooralsnog geldt alles nog uit de eerdere aankondiging. Spence probeert met de blogpost het één en ander te verduidelijken. Het bedrijf blijft bij het punt dat de hierboven genoemde apparaten hun technische limieten bereikt hebben.

In de toekomst komt er ook een manier waarop legacy-apparaten afgezonderd kunnen worden van een netwerk. Dat is belangrijk, want wanneer één apparaat in een Sonos-netwerk geen recht meer heeft op updates, dan ontvangt heel het netwerk niets meer. Heel het netwerk moet namelijk op dezelfde software draaien, anders werkt niets. Daar wordt nu dus een oplossing voor gevonden.

“Onze excuses voor deze misstap. Laat ons je vertrouwen terugwinnen. Zonder jou zou Sonos niet bestaan en we zullen nu harder dan ooit werken om je vertrouwen terug te winnen”, zo luidt de afsluiting van het statement.

Sonos

Reageer op artikel:
Sonos CEO biedt eindelijk uitleg na controversiële beslissing
Sluiten