Wesley Akkerman
Wesley Akkerman | LinkedIn Tech 22 januari 2020

Sonos en Tile: ‘Amazon, Google en Apple vermoorden de concurrentie’

Sonos en andere bedrijven mochten tegenover een antirustcommissie uitleggen hoe de monopoliepositie van grote bedrijven schadelijk zijn voor kleinere spelers. Verschillende CEO’s leggen uit wat het kost om om te moeten gaan met grote en krachtige platformhouders.

Onlangs sleepte Sonos Google voor de rechter, omdat de zoekmachinegigant inbreuk gemaakt zou hebben op patenten van het speakerbedrijf. Ondertussen zou Google zijn speakers ook veel goedkoper in de markt kunnen zetten (en met verlies verkopen), zodat de concurrentie flink ondermijnd wordt.  Bedrijven als PopSockets, Basecamp en Tile sluiten zich bij Sonos aan.

Google heeft te veel macht

Basecamp kwam eerder al tot de conclusie dat Google te veel macht heeft. Zo moeten zoekresultaten het vaak afleggen tegen advertenties die bovenaan de lijst met resultaten verschijnen. Zoeken mensen op ‘basecamp’, dan krijgen ze vaak eerst de concurrentie te zien die betalen voor gesponsorde plekken. De CEO van het bedrijf stelt dat het dus niet meer uitmaakt hoe organisch een zoekterm is; het gaat puur om het betalen voor een prominente plek.

Google Android 10 Google Pixel 4
Afbeelding: Johannes Eisele / AFP (Afbeelding: Johannes Eisele / AFP)

En omdat Google de zoekmachinemarkt in handen heeft, is het moeilijk om niet mee te doen met dit nadelige systeem. Zonder Google hebben heel wat bedrijven geen verkeer en dus geen omzet meer. Datzelfde geldt voor Facebook, aldus de Basecamp-CEO: doe je niet mee met de rest, dan loop je een gigantische markt mis waar de concurrentie wel van profiteert.

Amazon ‘pest met een glimlach’

De CEO van PopSockets claimt dat Amazon “pest met een glimlach”. Zo zou de online winkelketen klachten gehad hebben over neppe producten van het bedrijf, waardoor de prijzen van PopSockets-spullen omlaag gingen. Het bedrijf moest vervolgens het verlies aan Amazon betalen. Ook werd er gedreigd om alle producten terug te sturen en af te schrijven als ‘overtollige voorraad’. Uiteraard op kosten van PopSockets, mocht het bedrijf niet gehoor geven aan de eis van Amazon.

De oprichter van Tile (maker van bluetoothtrackers) zegt dat Apple zijn producten veel minder bruikbaar heeft gemaakt met recente iOS-updates. De iPhone-maker zal naar verluidt zijn eigen tracker lanceren, dus kun je het tot die tijd de concurrentie het beste zo lastig mogelijk maken. Apple zou in dit geval dienst doen als een gatekeeper, waar eigen producten voorrang hebben. Dan kun je nog zo’n goed product hebben: als platformhouder heb je nou eenmaal de meeste macht.

Sonos en andere bedrijven waren duidelijk

Zowel Republikeinse als Democratische regelgevers konden zich vinden in de framing van de verhalen. Waarschijnlijk omdat de genoemde voorbeelden van onder meer Sonos zo helder en duidelijk waren en er geen sprake was van een samenzwering. Verder hebben de bedrijven weinig eisen gesteld aan beleidsveranderingen. Deze hoorzitting diende als basis voor de toekomst — eentje waarin kleinere spelers de hulp hard nodig hebben in de strijd met grote techbedrijven.

The Verge

Reageer op artikel:
Sonos en Tile: ‘Amazon, Google en Apple vermoorden de concurrentie’
Sluiten