Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Gaming 24 mei 2018

Drie jaar: Sony brengt slecht nieuws Playstation 5

De afgelopen maanden doken er steeds vaker geruchten op rondom de onvermijdelijke Playstation 5. Gisteren deed Sony er zelf nog een schepje bovenop met de bevestiging dat de Playstation 4 in zijn laatste levensfase zit. Betekent die aankondiging dat de onthulling van de Playstation 5 nabij is? Verre van, zo blijkt nu.

Playstation 5 nog ver weg

De lancering van devolgende Playstation console is allesbehalve dichtbij, aldus Playstation CEO John Kodera. Sterker nog, het gaat nog minstens drie jaar duren voor je met de nieuwe controller in je knuisten aan het gamen bent.

“We gaan de komende drie jaar gebruiken om ons voor te bereiden op de volgende stap, om te hurken zodat we hoger kunnen springen in de toekomst,” aldus Kodera. Die uitspraak deed de Japanse CEO tegenover de Wall Street Journal tijdens een interview.

Sony Playstation 5

Een interview dat kort na de investeerders-presentatie plaats vond waarin werd bevestigd dat de Playstation 4 in zijn laatste levensfase is aanbeland. Een levensfase die dus zomaar drie jaar kan gaan duren.

Het lijkt er sterk op dat de komende drie jaar prijsverlagingen gaan brengen voor de PS4. Daarnaast bevestigde Kodera dat Sony zich zal blijven focussen op exclusieve games en digitale diensten die aangeboden worden voor de PS4. Dat is de strategie die het bedrijf gaat hanteren tot en met het fiscale jaar van 2020. Oftewel, tot en met 31 maart 2021.

Zijn online diensten en abonnementen in de toekomst echt belangrijker dan hardware?

Abonnementen spelen grotere rol

Daarnaast geeft Kodera aan dat abonnementen en online diensten een nog grotere rol gaan spelen bij de opvolger van de PS4. “We moeten afscheid nemen van de traditionele manier waarop we op dit moment naar de levenscyclus van een console kijken. We zitten niet meer in tijd waarin je de console en het netwerk als twee losse dingen kunt zien.”

Een van Sony’s online diensten is Playstation Vue, een streamingdienst. Kodera bevestigde gisteren tijdens de presentatie dat de markt en het businessmodel onzeker zijn. Tegenover de Wall Street Journal legde Sony CEO Kenichiro Yoshida echter uit dat het om meer dan alleen maar omzet en winst draait.

PlayStation 5

Diensten zoals Vue leveren niet alleen abonnementsgeld op, maar verzamelen ook data over de gebruiker. Dat is anno 2018 een zeer waardevolle inkomstenbron. Weten wat jouw gebruikers doen en hoe ze het doen, kan een groot strategisch voordeel opleveren in deze markt.

Kodera bevestigde bovendien opnieuw dat Sony een breder perspectief moet hanteren als het om mobiele opties gaat. Er zijn immers vele verschillende manieren waarop consumenten met het internet verbonden zijn, los van hun consoles en PC’s. Een opvallende opmerking, zeker in de context van het recente nieuws dat Sony stopt met het produceren van gamekaartjes voor de Playstation Vita.

Zijn online diensten en abonnementen in de toekomst echt belangrijker dan hardware? We gaan het over drie jaar waarschijnlijk ontdekken. Een lancering van de PS5 in 2021 zou het langste gat tussen consoles in de Playstation-geschiedenis markeren.

 

Aan de andere kant is dit ook de eerste generatie waarin midden in de levenscyclus een upgrade is uitgebracht op het gebied van hardware, de Playstation 4 Pro. Hier check je waarom die console echt de upgrade waard is.

Reageer op artikel:
Drie jaar: Sony brengt slecht nieuws Playstation 5
Sluiten