Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn E-bikes 25 aug 2021

Sparta C-Grid: elektrische fiets is ideaal om mee te toeren (ook in de stad)

Op het gebied van de elektrische fiets is de keuze vandaag de dag reuze. Wanneer je een beetje stijlvol wil rondfietsen, dan kom je al snel terecht bij merken als Cowboy en VanMoof. Fijne fietsen voor in de stad. Maar soms is het makkelijker om gewoon een fiets bij een fietsenmaker te halen die geschikt is om grote afstanden af te leggen. Wat dat betreft is de Sparta C-Grid een goede keuze.

Het fijne van een elektrische fiets als de Sparta C-Grid is dat je hem online kunt bekijken en dan bij je plaatselijke dealer bestellen. Het fijne daarvan is dat wanneer je problemen hebt, dat je gewoon makkelijk naar die fietsenmaker toe kan gaan en je zeker weet dat het goed zit. Dat is althans hetgeen dat ik met mijn eigen fiets heb. Maar het is niet alleen het gemak dat je in huis haalt. Dit is namelijk een fiets die van veel markten thuis is.

Sparta C-Grid elektrische fiets Review

Opvallend mooi beest

Ik heb redelijk wat verschillende ebikes getest, maar de Sparta C-Grid elektrische fiets is wat mij betreft echt een plaatje. Natuurlijk, de felle oranje kleur springt gelijk in het hoog, maar dat is niet het enige. De manier waarop de batterij in de stang is verwerkt vind ik bijvoorbeeld erg netjes en zorgt ervoor dat het er niet zo lullig uitziet. Iets dat met ebikes met een batterij bij de bagagedrager wel zo is. Daarnaast heeft hij stoere dikke wielen en is alles gewoon netjes verwerkt.

Hij mag er zijn! (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Nette middenmotor

Kijken we vervolgens naar de inhoud van de Sparta C-Grid elektrische fiets, dan valt dat allesbehalve tegen. De ebike maakt gebruik van een Bosch Active Line Plus middenmotor. Met een koppeling van 45 Nm trekt hij behoorlijk snel op en knal je dus weg bij het stoplicht. Ook is het fijn dat je nog redelijk goed kunt bijtrappen. Het is dus niet zo dat je bij het bereiken van een snelheid van 25 kilometer per uur tegen een onzichtbare muur knalt. Ik vind dit fijn, omdat je soms achter iemand anders met een ebike zit. Dan blijf je daar zo plakken omdat je beiden even hard gaat of je maar net iets sneller gaat. Door extra bij te trappen, ga je er makkelijk voorbij en houd je daarna je voorgaande snelheid aan.

Sparta C-Grid elektrische fiets
Lekker een beetje doortrappen (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Gaat een tijd mee

Een belangrijk punt waar je naar kijkt wanneer je een elektrische fiets koopt, is het bereik. Op de website zie je dat er twee varianten zijn. Je hebt een 400Wh batterij en een 500Wh. Uiteindelijk zou je maximaal een bereik van 210 kilometer kunnen halen, maar dan heb je hem wel op de lichtste stand. Als ik een ebike gebruik, dan maak ik graag gebruik van de zwaarste ondersteuning. In het geval van de Sparta C-Grid is dat de Turbo stand. Daar heb ik het meest op gefietst. En uiteindelijk wist ik met een volle batterij zo’n 55 kilometer te halen. Als je hem een standje lager zet, dan haal je er waarschijnlijk wel zeventig tot tachtig kilometer uit, wat wat mij betreft behoorlijk goed is.

Sparta C-Grid elektrische fiets
Een fijne batterij (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Goede vering op de Sparta C-Grid elektrische fiets

De laatste tijd heb ik vooral veel verschillende stadsfietsen als ebike getest. Dat zijn vaak mooie fietsen, waar de batterij nog beter in is weggewerkt. Maar dan hobbel je vaak wel alle kanten op, omdat er niet echt sprake is van een goede vering. Dat is heel anders bij de Sparta C-Grid elektrische fiets. Dit is een model die gebruik maakt van een verende voorvork, waardoor hobbeltjes geen enkel probleem zijn. Dat is met name handig als je een hoge snelheid hebt en je op een verkeersdrempel knalt. Dat kun je met de vering echt een stuk beter verwerken.

De vering helpt je tegen hobbels (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Redelijk zwaar

De Sparta C-Grid elektrische fiets weet dus op heel wat punten goed te scoren. Maar daar betaal je dan wel wat voor op het gebied van het gewicht. Met zijn bijna 29 kilo is het geen licht model. Gelukkig zit het gewicht vooral in het midden. Dus als je de achterkant even moet optillen om hem op die manier een schuur in te tillen, dan merk je niet heel erg veel van het gewicht. Maar hem een fietsenrek in tillen op een station, dat is een behoorlijke uitdaging. Ik vond het overigens wel opvallend dat de fiets nog goed fietste wanneer ik de ondersteuning uit had staan.

Het is geen lichtgewicht (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

De Sparta C-Grid elektrische fiets is zodoende is wat mij betreft een ideale fiets om een mooie fietstocht mee te maken. De fiets is nu te bestellen. Wel je meer lezen over alles dat met ebikes te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Elektrische fiets met luxe uitstraling: de QWIC Premium Q

Reageer op artikel:
Sparta C-Grid: elektrische fiets is ideaal om mee te toeren (ook in de stad)
Sluiten