Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 29 feb 2016

Speciale vrachtwagen verandert de manier waarop wij tunnels maken compleet

Soms rijden wij wel eens door een tunnel waarvan we ons vol verbazing afvragen hoe de tunnel in godsnaam is gemaakt. Het maken van een tunnel is dan ook écht niet gemakkelijk, kijk maar naar de bouw van de Noord/Zuidlijn. Dit bewijst genoeg. Daar zijn ze ondertussen alweer aardig wat jaren zoet mee en de einddatum lijkt steeds te worden uitgesteld. Maar de duur en moeilijkheidsgraad kan met deze speciale methode zomaar worden gereduceerd. Er wordt zelfs gezegd dat dit systeem de bouwtijd van een tunnel met zo’n negentig procent vermindert. En dat is een behoorlijke belofte. Check hieronder hoe de ‘Zipper truck’, of de Arch-Lock, werkt.

De ‘Zipper truck’

Het is dus net LEGO! Grote betonnen LEGO-blokken vallen in elkaar doordat een speciale vrachtwagen ze in eerste instantie opvangt. Het bouwproces werkt net zoals het mechanisme van een rits dus logisch dat de vrachtwagen de ‘Zipper truck’ wordt genoemd. Het is echter nog onduidelijk of er ook grotere tunnels dan de afmeting van deze vrachtwagen kunnen worden gebouwd, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn. Er moet gewoon een groter voertuig worden gebouwd. Of zoiets.

En natuurlijk zijn er nog veel meer vragen te beantwoorden. Hoe gaat deze constructie bijvoorbeeld om met strenge weersomstandigheden? En kun je met dit systeem ook tunnels in bergen of onder de grond maken? Op de site van Lock-Block vind je er meer informatie over.

Reageer op artikel:
Speciale vrachtwagen verandert de manier waarop wij tunnels maken compleet
Sluiten