David van Benthem
David van Benthem Home 15 feb 2020

Specialiseren ten koste van de iconische Senseo: hoe werkt dat?

Een kopje Senseo: het is bijna niet meer weg te denken. Bijna een derde van onze huishoudens heeft wel zo’n apparaat staan. Hoe komt het dan dat Philips specialiseert en zijn huishoudelijke artikelen van de hand doet?

Wie naar de recente ontwikkelingen van Philips kijkt, ziet dat de verkoop van een specifieke bedrijfstak in de lijn van zijn bedrijfsbeleid past. Zo werd de iconische tak van lichtbronnen in de afgelopen tien jaar geleidelijk van de hand gedaan en heet Philips Lightning sinds 2018 Signify.

Specialiseren waar je goed in bent

Door te specialiseren kan Philips zijn energie steken in het meest gezonde en winstgevende deel van het bedrijf. Bij Philips zijn dat blijkbaar niet de koffiezetapparaten of de gloeilampen, maar is dat de medische apparatuur. 

De strategie van Philips is niet uniek. Ook Samsung lijkt vergelijkbare stappen te gaan zetten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf kennen we vooral van zijn smartphones onder de S-en Note series. Toch lijkt het concern zijn focus vooral te gaan leggen op andere tech-producten zoals processoren, chips en geheugenkaarten. Daar maakt Samsung immers veel meer winst mee dan met smartphones, blijkt uit onderzoek van Counterpoint. 

ASML heeft ook goede ervaring rondom het specialiseren. Hoewel het bedrijf vroeger deels onder Philips viel, is het nu een zelfstandig hightechbedrijf dat net zoals Samsung succesvol is in het maken halfgeleiders. 

Philips stopt Senseo
Het logo van Philips (Afbeelding: Lex van Lieshout / ANP)

Maar wat gebeurt er bij zwaar weer?

Toch kunnen bedrijven door te specialiseren ook in gevaar komen. Een segment dat eerst zo succesvol leek kan door veranderende omstandigheden bepaalde klappen incasseren. Als het bedrijf dan niet bestaat uit verschillende takken, kan de ene tak de ander niet overeind houden in geval van zwaar weer. Dat gebeurde tijdelijk bij Vopak, toen het besloot zijn activiteiten in de scheepvaart te verkopen en zich volledig toe te leggen op de opslag van chemie- en olieproducten. 

Specialiseren is dus geen garantie voor een hogere winst. Philips en Samsung laten daarentegen zien dat het geleidelijk afstoten van minder succesvolle takken wel degelijk kan werken om succesvol te zijn in de tech-wereld. Met dat idee in het achterhoofd zou een kopje Senseo binnenkort heel anders kunnen gaan heten. 

Reageer op artikel:
Specialiseren ten koste van de iconische Senseo: hoe werkt dat?
Sluiten