Gaming 2 aug 2018 Jelle van Es

Spider-Man Hands-On: de perfecte superheldengame?

De superheldenfilms zijn de afgelopen tien jaar als paddestoelen uit de grond geschoten en de kwaliteit daarvan lijkt alleen maar beter te worden. Op het gebied van games lukt het ontwikkelaars echter niet om een goede game neer te zetten met een superheld in de hoofdrol.

In het verleden probeerde uitgevers een slaatje te slaan uit het succes van een film, waardoor een matige ontwikkelstudio met weinig tijd en budget iets in elkaar moest flansen. Daardoor was het resultaat vaak matig. Gelukkig krijgen we binnenkort Marvel’s Spider-Man. Een game die gemaakt wordt door Insomniac Games (Ratchet & Clank, Sunset Drive en meer), waar jaren aan is gewerkt, losstaat van een film en genoeg budget heeft. Het resultaat lijkt heel erg goed te gaan worden.

Onlangs kregen we de mogelijk om de eerste paar uur van de game te spelen. Daarin zagen we een iets andere Peter Park en Spider-Man dan dat we gewend zijn. Peter is al wat ouder en staat op het punt om af te studeren aan de universiteit.

Zijn relatie met Mary-Jane is een soort van knipperlichtrelatie geworden en als persoon is hij een stuk volwassener. Zo heeft hij bijvoorbeeld een goede band met het politiekorps van New York en wordt zijn hulp in veel gevallen gewaardeerd. Wel heeft hij nog last van J Jonah Jameson, die via zijn podcast Spider-Man maar al te graag zwart maakt.

Spider-Man

Toch is het fijn dat de setting iets anders is en je niet voor de zoveelste keer het origin-verhaal hoeft te gaan spelen. Dat neemt niet weg dat je tijdens je avontuur niks meer leert. Insomniac Games heeft een interessant RPG-systeem in de game verwerkt, waarbij je telkens nieuwe vaardigheden kunt leren om zo beter te worden en beter bestand te zijn tegen vijanden. Zoals je van ons gewend bent, hebben we vijf punten uit de speelsessie gepakt die ons op een positieve manier opvielen.

Webslingeren werkt uitstekend in Spider-Man

Voor deze Spider-Man game, had je in de tijd van de PlayStation 2 ook nog een aardige game die gebaseerd was op de tweede Spider-Man-film met Tobey Macguire. Eén van de toffe dingen uit die game was de mogelijkheid om al webslingerend door New York te vliegen. Deze Spider-Man-game brengt wat dat betreft hetzelfde gevoel. Binnen no-time ben je er aan gewend en slinger je tussen de wolkenkrabbers door, op zoek naar criminaliteit dat de kop ingedrukt moet worden. Het is zo enorm fijn dat ik mezelf daar bij de release vele uren in zie steken, terwijl ik ook op zoek ga naar verschillende objecten die ik kan verzamelen om zo beter te worden.

Spider-Man

Spider-Man kent een boeiend vechtsysteem

In Spider-Man zul je het regelmatig aan de stok krijgen met verschillende vijanden. Spider-Man kan goed van zich afslaan en kan webben schieten om tegenstanders soort van tijdelijk te verlammen. Wat het systeem echter boeiend maakt, is dat je een soort van waarschuwing krijgt via je Spider-sense wanneer er gevaar dreigt. Het doet me een beetje denken aan het systeem dat in de laatste Batman-games ook is gebruikt, maar dan met iets minder focus op counteren. Wanneer je die waarschuwing over het hoofd ziet, moet je snel wegduiken om niet geraakt te worden. Zeker wanneer je met tientallen vijanden tegelijkertijd te maken krijgt, is dit iets wat de gevechten heerlijk groots en spectaculair maakt.

Spider-Man

Quick-time events zorgen voor cinematische momenten

Er zullen echter ook momenten zijn waarbij je het op moet nemen tegen echt sterke vijanden in de vorm van een bossfight. De speelsessie begon met zo’n gevecht waarbij je het opneemt tegen Kingpin. In dat gevecht moet je goed gebruik maken van jouw vaardigheden en krijg je bovendien hier en daar wat Quick-time events voorgeschoteld. Door deze introductie zijn gevechten heerlijk cinematisch, terwijl je nog wel het gevoel hebt dat jij in controle bent.

Spider-Man

Veel te doen

Ik had maar een paar uur om de game te spelen en het werd me daarbij aangeraden om gewoon het hoofdverhaal te volgen. Maar toen was eigenlijk al duidelijk dat er buiten dat hoofdpad enorm veel te doen is. Er zijn verschillende plekken in de stad waar criminelen hun slag proberen te slaan, je kunt verschillende rugtassen vinden om dingen vrij te spelen en het is natuurlijk mogelijk om de hoogste gebouwen te beklimmen en daar vanaf te springen. Spider-Man lijkt een game te gaan worden die je niet snel zal gaan vervelen.

Spider-Man

Genoeg variatie

Een fijne bijkomstigheid daarbij is dat de game genoeg variatie lijkt te gaan bieden. Naast het knokken en het webslingeren is er ook een missie dat je een soort van museum betreedt en daar een stukje als Mary-Jane speelt. Zij is een onderzoeksjournaliste bij de Daily Bugle en denkt een doofpot affaire te hebben ontdekt. Maar om dat zeker te weten probeert ze uit de klauwen van vijanden te blijven. Vervolgens schakel je weer over naar Spider-Man, die vijanden één voor één geruisloos moet uitschakelen om een kidnapping-situatie zonder bloedvergieten te beëindigen. Het was net even iets anders, maar wel een goede bevestiging dat de game meer is dan een aaneenschakeling van knokmomenten.

Spider-Man

Marvel’s Spider-Man komt op 7 september uit en verschijnt dan exclusief op de PlayStation 4. Wil je meer weten over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Spider-Man Hands-On: de perfecte superheldengame?
Sluiten