Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 8 jan 2019

Spotify verandert Discover Weekly in gesponsorde goudmijn

Ondanks de concurrentie is Spotify anno 2019 nog steeds, met gemak, de populairste muziek-streamingdienst op de planeet. Met een immens aanbod aan albums, singles en podcast weet het al jaren haar populariteit te behouden. Gepersonaliseerde playlists, die door AI vormgegeven zijn naar aanleiding van je luistergedrag, is een van de unieke features die het platform al jaren aan de top laat staan. Maar waar adverteerders zich eerder niet konden koppelen aan deze technologie, gaat dit nu wel gebeuren. En het is je favoriete playlist die daarvoor opgeofferd gaat worden. 

Spotify aan de gepersonaliseerde advertenties

Spotify probeerde vorige jaar haar gepersonaliseerde advertenties te testen bij gebruikers in Australië. Gratis leden konden advertenties die ze niet wilde horen overslaan, totdat er een advertentie was die ze wel wilde horen. Op deze manier kon het algoritme van Spotify ontdekken waar je wel en niet geïnteresseerd in bent. Een methode die het platform ook gebruikt voor het immens populaire Discover Weekly. De test bleek succesvol en het plan kon uitgevoerd worden: Spotify verandert Discover Weekly in een gesponsorde goudmijn.

Spotify

Gratis gebruikers gaan te maken krijgen met een nieuwe vorm van advertenties. Vanaf binnenkort is het mogelijk voor bedrijven om de Discover Weekly te sponseren. Dit houdt in dat je gepersonaliseerde playlist wordt voorzien van gepersonaliseerde advertenties en dus een goudmijn wordt voor Spotify. Gebruikers die Discover Weekly luisteren, luisteren meer dan het dubbele aan content dan gebruikers die dit niet doen. Hoe meer gepersonaliseerde content, hoe meer betrokkenheid Spotify ziet. En betrokkenheid: dat verkoopt als een malle!

Om de nieuwe manier van adverteren, en sponsoren, te testen gaat Spotify de samenwerking aan met Microsoft. Beide bedrijven denken hetzelfde over gepersonaliseerde content wat in een rap tempo van een leuke feature is veranderd in iets wat de consument verwacht. Volgens beide partijen moet daar, ook op het gebied van marketing, optimaal gebruik van worgen gemaakt.

Spotify

Wanneer de nieuwe feature voor gratis gebruikers precies van start gaat, is op dit moment niet bekend.

Reageer op artikel:
Spotify verandert Discover Weekly in gesponsorde goudmijn
Sluiten