Spotify groeit naar 138 miljoen gebruikers, maar maakt flink verlies

Het coronavirus zorgt ervoor dat het met de economie slechter gaat. Toch profiteren een aantal bedrijven. Spotify is er een van.

Het coronavirus zorgt ervoor dat mensen veel vaker thuiszijn. Als je er dan toch bent, wil je jezelf niet vervelen. Je kunt gaan Netflixen, maar natuurlijk luister je soms liever naar een podcast of muziek. Spotify is dan ook een goed alternatief. Dat hebben veel mensen gemerkt, aangezien het flink veel betalende leden erbij heeft gekregen.

Spotify groeit verder

Spotify heeft deze woensdag haar tweede kwartaalrapport van het jaar gepresenteerd. Daaruit blijkt dat het aantal betaalde abonnees is toegenomen met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal zijn er nu 138 miljoen abonnees. Dit zijn eigenlijk nog meer gebruikers aangezien sommige leden een familie- of een duo-abonnement hebben afgesloten. Ook heeft de dienst gratis abonnementen waarbij gebruikers reclames tussendoor horen en niet zomaar nummers kunnen skippen. Spotify maakte gisteren bekend dat er nu 299 miljoen mensen per maand gebruik maken van de dienst. Het bedrijf voorspelt dan ook dat het aantal tegen de eind van september toegenomen is naar 312 en 317 gebruikers.

Met de nieuwe cijfers blijf Spotify marktleider op het gebied van streamen van muziek en podcasts. Nummer twee Apple Music volgt op een grote afstond. Hoewel er geen recente cijfers staan, had Apple vorig jaar nog zo’n 60 miljoen gebruikers.

 

Spotify doet onderzoek naar wat mensen zoal luisteren. De ‘top tier’ bestaat uit artiesten die samen verantwoordelijk zijn voor de 10 procent meest beluisterde streams. In totaal maken hiervan 43.000 artiesten uit. Een jaar geleden was dit nog 30.000.

Podcasts groeien

Waar Spotify ook groei ziet, is bij de podcasts. Het aantal gebruikers die daar nu naar luistert is 21 procent. Vorig jaar stond het percentage nog op 19. Het bedrijf zet er daarom ook veel meer op in. Zo contracteerde het verschillende grote namen om exclusieve podcasts voor Spotify te maken, waaronder Michelle Obama.

Wel verlies

Ondanks de goede resultaten maakt het bedrijf wel flink verlies. In het tweede kwartaal kwam het resultaat van het bedrijf uit op 417,6 miljoen dollar negatief. Als gevolg daarvan is de aandelenkoers met bijna 5 procent gedaald.

Reageer op artikel:
Spotify groeit naar 138 miljoen gebruikers, maar maakt flink verlies
Sluiten