Wesley Akkerman
Wesley Akkerman Digital 17 feb 2022

Spotify heeft nog niet genoeg en haalt nog meer in huis voor podcasts

Spotify investeert verder in podcasts. Daarom neemt het bedrijf twee andere ondernemingen over die daarin kunnen helpen. Het gaat om Chartable en Podsights. Dit zijn twee vooraanstaande bedrijven voor podcastmarketing en advertentieattributie. Het is niet bekend wat de streamingdienst hiervoor betaalt.

Beide bedrijven maken het mogelijk dat podcastsmakers tags in hun shows verwerken. Via die tags volgen ze wie er luistert, of ze een advertentie gehoord hebben en of er daarna een actie volgt. De tools die voor makers beschikbaar komen moeten hen meer inzicht geven in hun publiek, waardoor de zaken kunnen groeien.

Spotify neemt twee bedrijven over

Dit is een cruciale deal voor Spotify. Het bedrijf wil er namelijk voor zorgen dat haar eigen advertentieplatform het sterkst wordt in de audiowereld. Als de dienst wil dat andere partijen advertenties inkopen voor haar platform, dan moet het bedrijf daarvoor de beste tools kunnen aanbieden. En dat kan dankzij deze investeringen.

Spotify
Spotify op je MacBook (Afbeelding: Unsplash / sgcdesignco)

Ondertussen krijgen podcastmakers en uitgevers dus meer inzicht in hun luisteraars, zodat ze zeker weten dat hun investeringen eveneens niet verloren gaan. Deze deal is dus goed voor zowel makers als adverteerders. Dat zijn twee groepen die het belangrijkst zijn voor Spotify, vandaar al die extra aandacht.

Kopen, kopen, kopen

Spotify is op koopjacht geslagen. In de voorbije jaren nam de streamingdienst verschillende soorten ondernemingen over. Die bedrijven leveren onder meer technologie voor advertenties, audioboeken en creatieve talenten. Vorig jaar nam de dienst bijvoorbeeld al Whooshkaa, Podz, Findaway en Locker Room over.

Daardoor kan Spotify meer gesproken content aanbieden en promoten. In 2020 kocht het bedrijf het grote advertentieplatform Megaphone. Of dit allemaal ook daadwerkelijk beter is voor de luisteraar – de persoon die maandelijks betaalt – dat is nog maar de vraag. De app wordt er niet per se beter op wanneer er extra focus komt te liggen op advertenties en functies waar je als gebruiker niet op zit te wachten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Spotify

Reageer op artikel:
Spotify heeft nog niet genoeg en haalt nog meer in huis voor podcasts
Sluiten