Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 6 feb 2019

Dubbel gevoel: Spotify zet flink in op podcasts met twee overnames

Je kunt al enige tijd podcasts binnen Spotify beluisteren. Handig, want dan heb je alles in een app: je muziek en de podcasts die je graag luistert.

Spotify en podcasts

Je kunt vrijwel elke podcast echter ook gewoon in een andere app beluisteren. Ideaal, want veel podcasts-apps bieden meer functionaliteit dan de streamingdienst zelf. Podcasts zijn een vrij decentrale business, waardoor je ze overal mee kunt beluisteren.

Die onafhankelijke situatie dreigt echter snel in te storten. Steeds vaker zetten partijen als Spotify in op exclusieve podcasts, die je dus dan ook enkel via hun diensten kunt streamen.

Anchor en Gimlet Media

Dat ga je steeds vaker tegenkomen, want Spotify heeft groot nieuws naar buiten gebracht. De Zweedse gigant neemt twee prominente spelers op de podcastmarkt over: Anchor en Gimlet Media.

Gimlet is een groot podcast-netwerk dat eigen shows produceert. Het netwerk bestaat uit een aantal van de meest populaire podcasts van dit moment. Anchor is meer gefocust op het publiceren en marketen van podcasts. Iedereen kan met hun software zijn eigen podcast-show opnemen, en daar reclame in verwerken.

Door de twee overnames heeft Spotify in een klap een aantal van de grootste podcasts in handen. Op de langere termijn is het echter nog veel interessanter dat Spotify nu ook betere tools heeft om anderen in staat te stellen om podcasts te publiceren en te marketen.

Actieve gebruikers

Volgens CEO Daniels Ek zijn podcast-luisteraars zeer actieve gebruikers, die twee keer zoveel tijd in de Spotify besteden als andere gebruikers. Ook luisteren ze over het algemeen meer muziek.

Het bedrijf is zeer ambitieus: Spotify wil dat in de toekomst meer dan 20 procent van alle beluisterde audio uit podcasts gaat bestaan. Financieel is dat zeer gunstig, want podcasts worden gratis beschikbaar gesteld, zonder het gedoe rondom royalty’s of auteursrechten dat zo kenmerkend is voor de muziekindustrie.

Dubbel gevoel

Voor Spotify zelf is het dus een logische zet, maar voor fervente podcast-luisteraars is het dubbel nieuws. Dit kan snel gaan leiden tot een markt waarin je niet meer in je favoriete podcast-app naar je favoriete shows kunt luisteren. Dat is nu al steeds vaker het geval. Het tweede seizoen van Gimlet Media’s Crimetown is bijvoorbeeld enkel te beluisteren op Spotify.

Spotify en podcasts

Aan de andere kant kan een dergelijke streamingdienst ook juist podcasts nog meer als een mainstream media op de kaart zetten. Iets waarmee kleinere spelers binnen die markt nog steeds mee worstelen.

De tijd waarin elke podcast decentraal en vrij verspreid werd via een open RSS-feed, lijkt echter voor goed voorbij te zijn. Of de toekomst die Spotify belooft dat offer waard is, gaan we de komende jaren ontdekken.

Reageer op artikel:
Dubbel gevoel: Spotify zet flink in op podcasts met twee overnames
Sluiten