Spotify werd ‘totaal verrast’ door ophef rond de nieuwe kleur groen

Op sociale media wordt iets dat een béétje grappig is al snel bestempeld tot ‘best thing ever’. Iets dat een beetje tegenvalt wordt daarentegen meteen neergezet als ‘erger dan de Tweede Wereldoorlog’. Vaak waait dit snel weer over, en na een week is iedereen het alweer vergeten. Als je echter het draaipunt van zo’n ophefcarrousel bent, maak dan je borst maar nat!

Spotify-groen is niet lelijk

Het overkwam muziekstreamdienst Spotify recent nog. Het merk kreeg een make-over, maar had dit van tevoren niet gemeld aan de gebruikers. Toen de kleur van het logo ineens veranderde, waren de negatieve reacties niet van de lucht! Schijnbaar dachten sommige gebruikers zelfs dat hun smartphone of computer defect was.

Spotify-designer Tobias van Schneider verklaarde in zijn persoonlijke nieuwsbrief dat het bedrijf totaal verrast werd door deze reacties. Al vroeg in het traject werd besloten dat dit het nieuwe logo zou worden, en binnen Spotify vond iedereen het prima. Intern was men op de hoogte van de nieuwe huisstijl, die het imago minder technologie- en meer muziekgericht moest maken.

Van Schneider denkt dat de nieuwe kleur groen niet eens het probleem was, maar het gebrek aan communicatie over het nieuwe ontwerp. Het nieuwe logo verscheen ineens, mensen reageerden negatief, dáár reageerden anderen weer negatief op en het hek vloog totaal van de dam!

Één blogje!

We begrijpen Van Schneider wel, en vonden het nieuwe logo eigenlijk ook geen probleem. Wat we níet zo goed begrijpen is dat een onlinebedrijf als Spotify in deze valkuil gestapt is. Focusgroepen bestaan niet voor niets, en kunnen de mening van de gebruiker aardig peilen.

Natuurlijk respecteren we de artistieke van vrijheid designers enorm, en je hoeft heus niet op de gemene deler te mikken. Maar, als Spotify één blogje had geplaatst: ‘Dit wordt ons nieuwe logo, want deze kant willen we op’, dan was dit nooit zo groot geworden. Één blogje!

We zijn benieuwd naar wat jullie van de hele kwestie vinden. Is jullie leven totaal geruïneerd door het felle groen, of valt het enigszins mee? Laat het ons hier weten.

Reageer op artikel:
Spotify werd ‘totaal verrast’ door ophef rond de nieuwe kleur groen
Sluiten