Jelle van Es | LinkedIn Gaming 11 dec 2017

Star Ocean The Last Hope review: space JRPG

Er zijn inmiddels heel wat games met hun oorsprong op de vorige generatie consoles opnieuw uitgebracht. Als zogenaamde Remasters worden ze voorzien van betere graphics en hier en daar wat extra content. De nieuwste game die deze traditie is Star Ocean The Last Hope. Een game die in 2009 voor de Xbox 360 en PlayStation 3 uitkwam en nu voor de PlayStation 4 een remaster krijgt.

Deze remaster voorziet Star Ocean The Last Hope van een 4K-resolutie, waardoor beelden er mooier uitzien. En ja, als je de game opstart en voorbij het begingedeelte komt, knallen de kleurrijke beelden van het scherm af. Maar het is nou niet zo dat het daardoor in één keer een mooie game is. Het is echt een geval van een game die maar liefst acht jaar oud is en voorzien is van iets mooiere plaatjes.

Star Ocean The Last Hope is typisch Japans

Als je kijkt naar de animaties van de personages en gezichtsuitdrukkingen in de vele cutscenes die je voorgeschoteld krijgt, dan kun je niet ontkennen dat het geheel nogal ouderwets Japans overkomt. En het is echt typisch Japans. Dat is geen probleem als je gebruik maakt van de uitstekende Japanse stemmen, die perfect passen bij de overdreven karakters van sommige personages, maar de Engelse stemmen werken niet heel erg goed met bepaalde dingen die personages doen. Denk aan het typische Japans V-teken met de handen en gekke hupjes die daarmee gepaard gaan.

Star Ocean The Last Hope

Ook is het verhaal nogal Japans. Als in dat gesprekken nogal langdradig zijn. De game neemt je mee naar de nabije toekomst, waarin de Aarde zo goed als kapot genuked is. Het is nu aan een kleine groep ruimtevaarders om in het heelal op zoek te gaan naar leefbare planeten. Maar voordat je ook maar één meter gevlogen hebt, komt eerste de relatie tussen hoofdpersonage Edge en zijn jeugdvriendin Reimi op de voorgrond.

Want het is logisch dat het lot van de mensheid bij twee jonge, net geen pubers, komt te liggen. En natuurlijk zijn er ook duidelijke personages die duistere plannen hebben en wel heel duidelijk maken dat ze niet zo vriendelijk zijn. Ik kan daar als liefhebber van Japanse games en de cultuur wel van genieten, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Hier en daar wat verouderd

Op veel punten is Star Ocean The Last Hope een game die wat verouderd en apart aanvoelt, maar het vechtsysteem is nog zeer modern. In de game zie je vijanden over de wereldmap lopen en als je daarmee in aanraking komt, ga je automatisch over naar een arena, waar je vrij kunt vechten. Daarbij bestuur jij één personage en de overige strijders doen automatisch hun ding. En als je dat niet bevalt, kun je er tussen wisselen.

Gevechten zijn snel en soepel en je hebt heel wat mogelijkheden tot je beschikking om effectief met vijanden af te rekenen. Zo kun je aanvallen ontwijken en met magie de zwakke plekke bestrijden. Het is een vechtsysteem dat zeer toegankelijk is en er voor zorgt dat het helemaal geen straf is om een paar willekeurige vijanden extra uit te schakelen.

Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan zeker onze uitgebreide gamingpagina.