Jelle van Es | LinkedIn Gaming 21 nov 2017

Star Wars Battlefront 2 Review – Potentie komt er niet uit

Star Wars Battlefront 2 is een game die op papier flink veel indruk heeft kunnen maken. De eerste Star Wars Battlefront gaf wat dat betreft een goed voorproefje. Het was een aardige multiplayer-ervaring, waarin het Star Wars-gevoel goed naar voren kwam. Vervolgens kwam ontwikkelaar Dice met het geniale Battlefield 1, om daarna door te gaan met Star Wars Battlefront 2. Met meer ervaring en een uitgebreide singleplayermodus kan het alleen maar beter worden.

Dat is dus op papier. Want in de praktijk is de game niet zo heel goed. Ja, er was een hele rel rond de release van de game dat je voornamelijk via microtransactions helden in de game kon vrij kopen. Daar heeft de ontwikkelaar inmiddels een streep doorgezet, waardoor de balans in de game als het goed is iets beter is. Maar dat is eigenlijk niet het grootste probleem dat de game kent. Dat is namelijk dat hij gewoon niet zo heel erg leuk is.

Verhaal singleplayermodus Star Wars Battlefront 2 komt niet uit de verf

Het idee van Star Wars Battlefront 2 is sterk. Het is een officieel verhaal, dat zich afspeelt tussen episode VI en VII. Daarin zie je indirect hoe de Death Star wordt gesloopt en hoe de Empire handelt na dit zware verlies. Jij speelt daarbij voornamelijk de rol van Iden Versio, een elitesoldaat, die met haar squad de meest zware missies voor de Empire voorgeschoteld krijgt en een hekel aan de Rebellion heeft. Het probleem van het verhaal is dat Iden zelf totaal niet boeit, dat haar medestrijders zo eenzijdig zijn als dat het maar kan. Daardoor komt het gevoel dat je onderdeel bent van iets groots totaal niet van de grond.

Star Wars Battlefront 2

Levels zijn niet heel sterk

Bijkomend nadeel is dat de missies die je voorgeschoteld krijgt niet zo sterk zijn. Kijk, als je een singleplayer-ervaring als deze krijgt, dan wil je als speler van je stoel worden weggeblazen. Nu lukt dat al niet door het gebrek aan boeiende personages, maar als je vervolgens kijkt wat je doet, dan is dat behoorlijk inspiratieloos. In grondlevels loop je steeds een stukje, waarna je een simpele shootout krijgt en dan weer verder kunt gaan. Variatie vind je in de vorm van het inzetten van speciale krachten en de momenten waarop je in een voertuig plaats mag nemen, maar het wist me nooit te pakken. En in de ruimtegevechten zijn de controls niet helemaal lekker, waardoor je meer gefrustreerd bent, dan dat je geniet van een epische shootout.

Multiplayer Star Wars Battlefront 2 is leuk

Waar de singleplayermodus simpelweg wat tegenvalt, daar is de multiplayer goed te pruimen. Met name de Conquest-modus in de game weet mij goed te vermaken. Daarin ben je elke keer een aanvallende of verdedigende partij en moet je zorgen dat je een bepaald doel verovert of juist beschermt. Telkens zit je midden in de strijd en het Star Wars-gevoel is erg fijn. Terwijl je speelt verdien je punten, die je na elke dood eventueel kunt gebruiken om te spawnen als een held of in een bepaald voertuig. Hierdoor heb je telkens een beloning die dichtbij komt. Naast Conquest zijn er ook nog een paar andere modi, zodat er genoeg te doen is.

Spacebattles voor de variatie

Ook heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan boeiende spacebattles. Ikzelf vond deze iets minder interessant, omdat het Battlefield-element van de game mij juist aanspreekt. Maar het hoort natuurlijk bij het universum en daarom is het goed dat je vanaf dag één ermee aan de slag kunt gaan. Wat dat betreft is het een compleet pakket.

Een ontbrekende balans

Toch is er één nadeel aan de multiplayer en dat is de balans. In het slagveld voel je je als gewone soldaat volledig nutteloos als je in één keer oog in oog staat met een held. Natuurlijk, je tegenstander heeft daar goed voor gespeeld en gespaard en hij zal zijn beloning wel verdienen, maar jij kan gelijk je spullen pakken. Daarnaast is het vervelend dat je de verschillende soldaten kunt upgraden via kaarten, die je uit lootboxen kunt halen. Deze geven je soldaten verschillende bonussen. Fijn als je die hebt, maar als beginneling voel je dat je al met 2-0 achter staat. In een online shooter, waarin balans zo belangrijk is, is dit echt een smet.

Daarmee is Star Wars Battlefront 2 niet de game die het had moeten of kunnen zijn. De multiplayer heeft me nog wel weten te vermaken, maar meer dan eens ging ik daar op een manier dood, wat wat mij betreft niet had gehoeven. De game is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze speciale gamingpagina.