Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 13 dec 2017

Star Wars: The Last Jedi spoiler-vrije review – de beste tot nu toe?

Het is nu bijna twee jaar geleden dat Star Wars: The Force Awakens in de Nederlandse bioscopen verscheen. Nadat we tussendoor hebben mogen genieten van prequel Rogue One is sinds vandaag eindelijk Star Wars: The Last Jedi te zien. Deze film gaat verder waar The Force Awakens ophield. Is dit vervolg het wachten waard?

Star Wars: The Last Jedi spoiler-vrije review

De film begint bijna direct met flitsende actie. We zien de rebellen aangevallen worden terwijl de roekeloze piloot Poe op geheel eigen wijze terugvecht. Dit tot afgrijzen van Prinses Leia, die nog steeds de leiding heeft over het verzet. Ook zien we Rey, die haar best doet Luke Skywalker over te halen om mee te vechten met de rebellen. Daarnaast beleven Finn en Rose, een nieuw personage, hun eigen avontuur. Hoe dit precies gaat moet je eigenlijk gewoon zelf gaan aanschouwen.

Star Wars: The Last Jedi Review

The Last Jedi is wederom een spannend avontuur dat zich afspeelt in een prachtig vormgegeven wereld. Uiteraard zijn ook de gevechten weer sterk in beeld gebracht. Zowel de strijd tussen ruimtevoertuigen als de lightsaber duels zijn een genot om naar te kijken. Naast actie en spektakel valt ook op dat er dit keer ruimte is voor humor. De film bevat meerdere komische scenes die goed uitpakken maar daarnaast niet zo flauw zijn dat ze de geloofwaardigheid omlaag halen.

Star Wars familie

Het beste aan de film blijkt echter toch de chemie tussen de personages. Wie zien deze bij Finn en nieuwkomer Rose, Poe en zijn droid BB-8 maar natuurlijk ook Luke en Leia. Toch zijn de scenes met Rey en slechterik Kylo Ren misschien wel het sterkst. Je zou bijna kunnen zeggen dat Rey vertolker Daisy Ridley daarbij ook een beetje de ster van de film is, aangezien haar acteerprestaties bijzonder goed uit de verf komen.

Star Wars The Last Jedi

Toch is dat niet helemaal terecht. Dit omdat de kracht van Star Wars gewoonweg niet bij één personage ligt. Nee, het is de hele familie bij elkaar die deze franchise tot een succes maakt en The Last Jedi is hier zeker geen uitzondering in.

Carrie Fisher

Fans weten dat deze film nog een extra emotioneel randje heeft. Dit heeft natuurlijk te maken met het overlijden van Carrie Fisher wat nu bijna een jaar geleden is. Desondanks is de legendarische actrice nog steeds in dit nieuwe deel te zien. De vraag is natuurlijk of haar personage de film overleeft. Hier mag je echter zelf achter gaan komen.

Met name tijdens de ontknoping valt op dat de film grotendeels uit formulewerk bestaat.

Formulewerk?

Heeft The Last Jedi eigenlijk ook mankementen? Dat ligt een beetje aan je voorkeuren. Met name tijdens de ontknoping valt op dat de film grotendeels uit formulewerk bestaat. Het is allemaal niet erg nieuw en je weet vaak ongeveer wel wat er gaat gebeuren. Toch zorgen enkele uitzonderingen ervoor dat de film niet geheel voorspelbaar genoemd mag worden. Daar komt bij dat de meeste fans waarschijnlijk ook niks anders hadden willen zien. Zij willen graag Star Wars zien en dat is precies wat ze hiermee ook krijgen.
Star Wars The Last Jedi Review
Star Wars: The Last Jedi is wederom een geslaagde Star Wars film. Het project bevat alle benodigde elementen en ieder relevant personage doet mee. Daarnaast is zo’n beetje al het acteerwerk ijzersterk. Wel is de film een echte sequel en zal een buitenstaander even tijd nodig hebben om erin te komen. Echte fans krijgen daarentegen vermoedelijk precies wat ze verwachten. Toch is de The Last Jedi geen verplichte kost deze kerst…want waarom zou je in vredesnaam zolang wachten? ?

Check ook ons verslag van de allereerste 4D-bioscoop in Nederland, of lees wat we van Justice League vonden. Doe ook mee aan de WANT Gaming Awards, want we geven een hoop games en goodies weg!