Tech 29 jan 2018 Noah Korevaar

Starbucks heeft grote plannen en is fan van cryptocoins, maar niet van Bitcoin

Veel cryptocoins worden op dit moment puur als speculatiemateriaal gezien. Winstbejag is het voornaamste motief voor veel investeerders. Op de lange termijn is er echter meer dan dat nodig om de grillen van volatiliteit en de markt te doorstaan. Uiteindelijk draait het allemaal om het nut van de digitale munten. De toepassing. Alleen daarmee kan men de bubbel echt overleven.

Starbucks gaat voor cryptocoins

Maar wat houdt zo’n toepassing dan in? In de meeste gevallen draait het dan om de adaptatie van bedrijven. Ripple is bijvoorbeeld gericht op financiële instanties die betalingen verwerken. Steeds vaker worden er banken aangekondigd die de munt uitproberen. Sterker nog, Rabobank voegt zich naar verluidt binnenkort in dat rijtje. Dat geeft Ripple (XRP) een daadwerkelijke basis, bovenop de wilde speculatie en handel die nu plaats vindt.

Starbucks coffee cryptocoins bitcoin

Leuk dat je ermee kunt handelen, uiteindelijk draait het immers om het technische doeleinde. Het product zelf. Een van de grootste bedrijven ter wereld gaat zich wellicht binnenkort op de wereld der cryptocoins storten. Dan hebben we het over Starbucks. Howard Schultz, voorzitter van de internationale koffietent, deed de crypto-plannen tegenover investeerders uit de doeken.

Volgens hem wil Starbucks blockchain-technologie en digitale munten in zijn betalingstechnologie-strategie verwerken. Niet op de korte termijn om van de hype te profiteren, maar als strategie voor op de lange termijn. Zo hoopt het megabedrijf de digitale band met consumenten te verstevigen.

Starbucks gelooft er niet in dat Bitcoin echt een een betaalmiddel wordt, niet nu en ook niet in de toekomst.

Geen Bitcoin

Bij cryptocurrency denk je waarschijnlijk meteen aan Bitcoin. Vooral de grote massa ziet dat als de (enige) cryptocoin die er toe doet. Shultz meldt echter opvallend genoeg tegenover zijn investeerders dat hij Bitcoin geen rol in de strategie van Starbucks ziet spelen. Hij gelooft er niet in dat de cryptocurrency echt een een betaalmiddel wordt, “niet nu en ook niet in de toekomst.”

Bitcoin Futures

Duidelijke taal. Over het algemeen is de voorzitter zeer enthousiast over de ontwikkelingen: “Ik geloof dat we een nieuw tijdperk in gaan, waarin blockchain-technologie een significante digitaal betaalmiddel kan bieden, met een toepassingen voor de consument.” Geen hypothetisch toekomstverhaal dus, maar een directe toepassing.

Starbucks bevindt zich in een unieke positie om daar van te profiteren, aldus de topman: “We denken dat we de bedrijven die zich daar op focussen iets te bieden hebben. Omdat we ons in een positie bevinden waarin we een legitieme en betrouwbare plek kunnen creëren. Een plek waar het geaccepteerd wordt als betaalmiddel en waarin we bovendien mogelijk kunnen profiteren van het digitale betaalplatform dat we al hebben neergezet.”

Speerpunt

Daarmee refereert Shultz naar de mobiele betalingsapp van Starbucks, gelanceerd in 2015. Gebruikers kunnen hun bestellingen opgeven en betalen binnen de app. Zo hoeven ze niet in de rij te staan, en kunnen ze sparen voor beloningen. Denk aan een gratis koffie. Het zijn allemaal extraatjes die al eerder zijn gedaan, maar Starbucks brengt het op een effectieve manier samen.

Starbucks

Sterker nog, het bedrijf overweegt vestigingen te openen waar je niet meer content kunt betalen. Een derde van alle transacties in Amerika van Starbucks wordt met een mobiele telefoon uitgevoerd. Het is een gebied waarop het megabedrijf koploper wilt blijven, dus met Starbucks als speerpunt kunnen cryptocoins een flinke boost krijgen.

De grote vraag is: welke cryptocurrency kiest het bedrijf uit? Geef je op voor onze nieuwsbrief voor het laatste nieuws over de meest veelbelovende coins.

Diginomica

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Starbucks heeft grote plannen en is fan van cryptocoins, maar niet van Bitcoin
Sluiten