Jelle van Es Gaming 13 nov 2018

Stardew Valley iPhone Review: boerderij op je smartphone

Soms heb je van die games die langzaam, maar zeker op zo’n beetje elk platform uitkomt. Stardew Valley is daar een perfect voorbeeld van. De game begon op de pc, waarbij het een grote hit was op Steam. Vervolgens kwam hij naar de verschillende spelcomputers uit. Destijds recenseerden we de game al voor de Nintendo Switch. En sinds kort is de game ook beschikbaar op de iPhone.

Het idee met Stardew Valley is nog altijd hetzelfde. In de stijl van Harvest Moon ben jij de eigenaar geworden van een vervallen boerderij met een groot stuk land. Het is aan jou om er voor te zorgen dat je het land geschikt maakt om er gewassen op ter verbouwen. Ook kun je later stallen neer zetten om dieren te houden. Uiteindelijk kun je die producten verkopen en met de winst is het mogelijk om nieuwe zaden te kopen of je huis te verbeteren. Bovendien is het handig om kennis te maken met de dorpsgenoten en daarmee vriendschappen op te bouwen. Tevens kun je je tijd doorbrengen door te gaan vissen, door in de mijnen monsters uit te schakelen en grondstoffen te delven die je weer kunt gebruiken en in het museum allemaal schatten beschikbaar te stellen. Kortom, een game met veel inhoud. Dit is wat ons opviel aan de iPhone-versie.

De touch-controls zijn behoorlijk goed

Van te voren was ik een beetje bang dat de besturing van de game niet helemaal lekker zou werken, omdat je zoiets als een controller mist. Gelukkig doet de touch-controls besturing wat het moet doen. Over het algemeen tik ik op de locatie waarvan ik wil dat mijn personage naar toe gaat en het pad dat dan gekozen wordt is logisch. Bij het oogsten klik je op al je gewassen en pak je alles op en om wat liefde aan je dieren te geven, tik je ook hen aan. Binnen de kortste keren wist ik niet beter. Het werkt alleen iets minder goed in de mijnen waarbij je door vijanden wordt aangevallen. Je kunt automatisch een aanval inzetten, maar regelmatig merk je daarbij dat je personage de verkeerde kant op gaat staan of dat hij te laat slaat. Hierdoor is het geen overbodige luxe om wat extra mee te nemen om op die manier jezelf weer van energie te voorzien.

Stardew Valley

Je iPhone wordt niet heel zwaar belast

Bij de meeste grote games die vandaag de dag op de iPhone uitkomen, heb ik te maken met een telefoon die snel warm wordt en waarbij de batterij leegloopt. Stardew Valley is gelukkig geen al te zware belasting. Mijn iPhone X blijft op een fijne temperatuur en als ik een driekwartier lang in de trein de game speel, is er maar iets van tien procent van mijn batterij af. Zodoende kun je ‘s avonds op de bank of in bed de game voor een lange tijd spelen zonder dat het vervelend wordt.

Stardew Valley

De game an sich blijft heerlijk om te spelen

Dit is niet echt een punt wat met de iPhone-versie heeft te maken, maar we schrijven hem wel graag nogmaals op. Stardew Valley is een game die gewoon heel erg goed in elkaar zit. Het is een titel waarbij je altijd wel wat kan doen. Dit is nu de derde keer dat we het leven als een boer beginnen en elke keer kom je toch weer wat nieuwe dingen tegen en ben je zo een uurtje of dertig verder, terwijl je gevoelsmatig dan nog geen eens op de helft bent. Kortom, een game die je echt een keer geprobeerd moet hebben.

Stardew Valley

Niet heel geschikt voor sessies van vijf minuten

Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat de game je niet de mogelijkheid geeft om handmatig te saven. Dat gebeurt enkel op de momenten dat je naar bed gaat aan het einde van de dag. Een dag zelf wil je zo effectief mogelijk vervullen en alles uit halen en dat kost je meestal wel iets tussen de vijftien en twintig minuten. Als je dan echter gebeld wordt of er is iets anders dat je met telefoon moet doen, dan is de kans groot dat de game zich al snel reset en je je voortgang kwijt bent. Even vijf minuten de game er bij pakken is dus niet mogelijk.

Stardew Valley

Stardew Valley is nu beschikbaar op de iPhone en zou als het goed is later ook op de andere devices komen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan zeker onze handige overzichtspagina hier.