Starlink Battle for Atlas Preview: Game voor jong en oud

Jelle van Es 14 sep 2018 Gaming

Gamen is tegenwoordig niet meer aan een leeftijd gekoppeld. Ikzelf begon toen ik een jaar of vier was en ik denk dat ik tot met tachtigste door blijf gamen. Het fijne voor jonge gamers, is dat je tegenwoordig heel wat games hebt waarmee je perfect kunt beginnen. De LEGO-games zijn daar een goed voorbeeld van en tot voor kort had je de Skylanders-reeks. Maar als je iets ouder dan dat wordt, dan val je in een gat. Als twaalfjarige wil je eigenlijk gewoon Call of Duty en GTA spelen, maar kans is groot dat je ouders het daar niet mee eens zijn. Met Starlink Battle for Atlas wil Ubisoft een game brengen die zowel voor jongeren als ouderen interessant wordt.

Op papier klinkt dat als een heel slecht idee. Je maakt of een game voor kids of voor volwassenen. Starlink Battle for Atlas bewijst echter dat het slechte idee in de praktijk goed werkt. Het is een game die je meeneemt naar een ruimtestelsel waar je verschillende planeten kunt bezoeken, in de ruimte gevechten kunt voeren met vijanden en op de grond verschillende quests kunt doen.

De extra twist aan de game is dat het werkt met een soort Skylanders-achtig systeem. Op je controller kun je je een eigen ruimteschip bouwen en daar dan mee rondvliegen. Dit zijn de vijf punten die ons zijn opgevallen.

Starlink Battle for Atlas is speelgoed en game in één

Skylanders introduceerde het Toy-to-life concept, waarbij je een figuurtje op een platform zette en vervolges met dat figuurtje in de game kon spelen. In Starlink Battle for Atlas heb je een speciale houder die je op je controller zet.

Vervolgens plaats je daar een piloot in, voorzie je hem of haar van een ruimteschip en zet je daar twee wapens op. In het starterspack zit straks één piloot (twee voor de Nintendo Switch), een schip, een tweetal vleugels en drie wapens (twee voor de Nintendo Switch). V

ervolgens kun je je collectie uitbreiden met nieuwe toevoegingen, maar dat hoeft niet. Je kunt de game gewoon volledig spelen met de set die je hebt. Het is alleen wel zo dat bepaalde wapens effectiever zijn voor bepaalde vijanden, maar buiten dat heb je geen beperking.

Daarnaast zijn de ruimteschepen gewoon heel goed gemaakt en is het perfect om buiten de game er mee te spelen.

Starlink Battle for Atlas

Het is qua gameplay best wel diep

Als ik kijk naar de Skylanders- en LEGO-games, dan zijn dat titels die het qua gameplay best wel simpel houden. Wat dat betreft was mijn speelsessie met Starlink Battle for Atlas best wel een verrassing. Het is een game waarbij je toffe dogfights uitvoert in de ruimte en waarbij je op de grond al snel verschillende bossfights krijgt waarbij je echt moet wegspringen voor aanvallen en zelf pas aanvalt wanneer het kan.

Wat dat betreft kan het een game zijn die wat lastig is voor iemand die enkel ervaring heeft met de voorgaande genoemde games, maar die uitdaging kan ook verfrissend zijn. Bovendien kun je de game op elk moment joinen en de game in splitscreen spelen.

Starlink Battle for Atlas

Toffe artstijl

Tijdens het evenement waar wij aanwezig waren, was de game speelbaar op de Nintendo Switch. Daarop was de game qua details iets minder sterk dan op de PlayStation 4 en Xbox One. Het is echter de artstijl van de game die heel erg tof is. Verschillende planeten hebben een andere look, waarbij je unieke omgevingen tegenkomt en waarbij het kleurgebruik erg opvallend is. Op die manier nodigt het uit om alles te ontdekken.

Starlink Battle for Atlas

Er lijkt veel te doen te zijn

En terwijl je dat doet, lijkt het er op dat er echt heel veel content is. Je hebt duidelijke hoofdmissies die het verhaal door laten lopen. Maar daar buiten zijn er verschillende kleine zijmissies en kun je hier en daar gaan vechten om experiencepunten te verzamelen en zo beter te worden. Ook vind je verschillende objecten die geld opleveren en ook daar kun je weer upgrades mee kopen. Meer dan eens weken we af van onze route naar een nieuwe missie omdat we iets tegenkwamen.

Starlink Battle for Atlas

Je toys wisselen werkt fijn

Terwijl je speelt, heb je eigenlijk niet door dat je een ruimteschip op je controller hebt zitten. Het zijn lichte onderdelen, terwijl ze tegelijkertijd ook stevig zijn. Het wisselen tussen de toys werkt ook erg fijn. Het wisselen van wapens is een fluitje van een cent en geeft een lekkere ‘click’ als je er een nieuw wapen op zet. Ook is het zo dat andere schepen en piloten andere skills en vaardigheden brengen. Op de Nintendo Switch heb je als exclusief personage Fox McCloud uit de Star Fox-serie, die daar met zijn schip in zit en op een leuke wijze in het verhaal is verweven. Maar ook de andere schepen, piloten en vleugels zijn boeiend genoeg om mee aan de slag te gaan.

Starlink Battle for Atlas

Al met al was ik positief verrast over Starlink: Battle for Atlas. Het voelt goed, het is leuk om te spelen en als je hem straks met je zoon of dochter wilt spelen, dan is het goed om te weten dat de game gelokaliseerd wordt naar het Nederlands, zodat hij of zij ook het verhaal snapt. Starlink Battle for Atlas verschijnt op 16 oktober en komt dan uit op de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Meer weten over gaming? Kijk dan hier.